تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391
سرطان دهانه رحم دومين سرطان شايع  زنان در كشور است

  سرطان دهانه رحم دومين سرطان شايع زنان در كشور است

رييس چهارمين كنگره سرطان زنان گفت: شايعترين سرطان در ميان زنان در ايران و جهان سرطان پستان است و دومين سرطان شايع در ايران سرطان دهانه رحم محسوب مي‌شود اين در حالي است كه آندومتر دومين سرطان شايع در جهان است.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، دكتر اعظم السادات موسوي افزود: مبتلايان به سرطان پستان در ايران نسبت به كشورهاي ديگر سن كمتري دارند از سوي ديگر بيشتر كشورهاي پيشرفته در زمينه سرطان دهانه رحم غربالگري كرده‌اند بنابراين تعداد مبتلايان به اين بيماري در اين كشورها كاهش يافته است.

وي در ادامه گفت: در ايران چون هنوز رفتارهاي جنسي نسبتا سالم است ميزان مبتلايان به سرطان دهانه رحم چندان بالا نيست اما با افزايش رفتارهاي پرخطر در كشور ما ممكن است تعداد بيشتري از افراد به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند. بنابراين در تلاش هستيم كه غربالگري صحيح را در اين زمينه نهادينه كنيم، پاپيلوماويروس عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم است اما واكسن اين بيماري در ايران خوشبختانه موجود است.

رييس انجمن سرطان‌هاي زنان افزود: لازم است دختران و پسران بين 14 تا 26 سالگي اين واكسن را تزريق كنند و توصيه مي شود كه اين كار را قبل از ازدواج انجام دهند.

وي افزود: انجمن سرطان‌هاي زنان به وزارت بهداشت پيشنهاد داده است كه 30 خرداد به عنوان روز ملي مبارزه با سرطان دهانه رحم نامگذاري شود چرا كه اين سرطان قابل پيشگيري است.

 

موسوي تصريح كرد: بسياري از مبتلايان به سرطان دهانه رحم شرايط اقتصادي و اجتماعي مطلوبي ندارند و به علت رفتارهاي پرخطر همسر خود به اين بيماري مبتلا شده‌اند. متاسفانه به علت نبود غربالگري لازم بسياري از آنها دير به پزشك مراجعه مي‌كنند به گونه‌اي كه حتي پزشك نمي‌تواند درد آنها را تسكين دهد.

 

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: با هزينه‌اي كه براي درمان يك فرد مبتلا به سرطان رحم صرف مي‌شود مي‌توان 1700 نفر را واكسينه كرد.

 

وي در پاسخ به اين پرسش كه ميزان مبتلايان به سرطان دهانه رحم در ايران چقدر است، گفت: متاسفانه به علت نبود مركز ثبت سرطان، آمار پراكنده‌اي در اين زمينه وجود دارد اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت سرطان دهانه رحم از پنجمين سرطان شايع زنان به سومين يا دومين سرطان زنان رسيده است.

موسوي خبر داد: وزارت بهداشت در حال تحقيق در زمينه ميزان آلودگي زنان ايراني به ويروس HPV (زگيل تناسلي) است اين كار با روش نمونه گيري انجام و نتايج آن تا شهريور ماه سال جاري اعلام مي‌شود.

رييس چهارمين كنگره سرطان‌هاي زنان توصيه كرد كه زنان سالانه وضعيت سلامتي خود را از نظر مبتلا نبودن به بيماريهاي زنان بررسي كنند چرا كه متاسفانه زماني كه علامت‌هاي بيماريهاي زنان بروز مي‌كند بيماري به مرحله پيشرفته رسيده است.

وي با بيان اينكه لازم است زنان پس از يائسگي و در سالهاي اول پس از ازدواج وضعيت خود را بررسي كنند، تاكيد كرد: در حال حاضر طب ميانسالي در ايران راه اندازي شده است و با توجه به اينكه اگر قرار باشد كه زنان يك سوم عمر را پس از يائسگي سپري كنند لازم است كيفيت زندگي خوبي داشته باشند. در اين شرايط اين افراد بايد در اين سن و سال وضعيت خود را از نظر ابتلا به بيماريهاي زنان بررسي كنند.

موسوي افزود: دختران جوان در سالهاي اول ازدواج در معرض خطر ابتلا به بسياري از عفونت‌ها قرار دارند كه هم سلامتي و هم باروري آنان را تهديد مي‌كند.

وي درباره علائم بيماريهاي زنان اظهار كرد: ترشح، خونريزي غيرطبيعي از جمله اين علامت‌هاست و بزرگي شكم از جمله علامت‌هاي ابتلا به سرطان تخمدان به شمار مي‌رود.

رييس انجمن سرطان‌هاي زنان افزود: يكي از سرطان‌هاي بسيار مهم كه موجب مرگ و مير زيادي مي‌شود سرطان تخمدان است البته اين سرطان چندان شايع نيست و زناني كه در خانواده آنان سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود دارد يا مبتلا به اين سرطان بوده‌اند بايد از نظر ابتلا به سرطان تخمدان بررسي شوند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره چهارمين كنگره سرطان‌هاي زنان گفت:‌ حدود 60 مقاله براي ارائه در اين كنگره به دبيرخانه ارسال شده است كه تا كنون حدود 30 مقاله پذيرفته شده است در اين رويداد علمي 15 سخنراني كليدي انجام مي‌شود و 15 تا 20 پوستر ارائه مي‌شود.

رييس چهارمين كنگره سرطان‌هاي زنان افزود: حدود 45 سخنراني طي سه روز در زمينه موضوعاتي مانند سرطان‌هاي دهانه رحم، تخمدان، بدخيمي‌هاي مرتبط با جفت و پستان ارائه مي‌شود.

موسوي با بيان اينكه حفظ باروري زنان مبتلا به سرطان‌هاي زنان مسئله بسيار مهمي است، اظهار كرد: در حال حاضر كميت زندگي اين بيماران افزايش يافته است در اين شرايط توجه‌ها به افزايش كيفيت زندگي آنان معطوف شده است. خوشبختانه در ايران روشهاي كمك باروري رشد كرده است بنابراين مي‌توان با استفاده از آنان باروري مبتلايان به سرطان‌هاي زنان را حفظ كرد.

در ادامه اين نشست دكتر حميدرضا دهقان دبير اجرايي چهارمين همايش سرطان‌هاي زنان اظهار كرد: يكي از اقدامات انجمن سرطان‌هاي زنان جا انداختن واكسيناسيون عليه سرطان دهانه رحم بوده است و توانسته‌ايم تاييد آن را به عنوان واكسن ملي بگيريم.

وي در باره درمان سرطان‌هاي زنان در ايران گفت: در اين زمينه تحولات خوبي در سطح كشور روي داده است و دستگاه‌هاي جديد درماني وارد كشور شده‌ است و بيماران با روشهاي نوين درماني درمان مي‌شوند.

دهقان در پايان اظهار كرد: انجام كار تيمي براي درمان بيماران مبتلا به سرطان‌هاي زنان باعث شده است كه اين بيماريهاي را بتوانيم در مراحل اوليه تشخيص دهيم و اقدام به درمان آن كنيم البته اين كار بيشتر در شهرهاي بزرگ بويژه تهران انجام مي‌شود البته اميدواريم كه در شهرهاي ديگر هم غربالگري سرطان‌هاي زنان گسترش يابد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 18 آذر,1391

لیلا عرب

با سلام
سرطان ها هر چه در stage پائین تر تشخیص داده شوند قابل درمان تر هستن زیرا می توان با جراحی یا درمان های کمکی مانند شیمی درمانی یا رادیو تراپی سلول های سرطانی را پاک سازی کرد.در صورت متاستاز و پخش شدن به بافت های اطراف یا به ارگان هائی مانند ریه،کبد، استخوان و مغز امیدواری وجود نخواهد داشت.

پنجشنبه, 16 آذر,1391

یاشارحضرتی

ایا کسی که تشخیصش طول بکشه وشرایطش وخیم بشه قابل درمان هست

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه