تاریخ انتشار: دوشنبه 02 آبان 1390
رشد دندان کامل با استفاده از سلول‌های بنیادی

  رشد دندان کامل با استفاده از سلول‌های بنیادی

محققان با استفاده از سلول های بنیادی ریشه دندان را بازسازی کردند .وقتی این خبر را می خوانیم روزنه های امید برای جایگزینی دندان های فرسوده با دندان های سالم در دل ایجاد می شود.

امتیاز: Article Rating

چندی پیش دانشمندان موفق شدند با کشت بن یاخته‌های گرفته شده ‌از دندان عقل چند داوطلب هجده تا بیست ساله، آنها را برای ترمیم بافت پیوندی و تاج دندان در نمونه حیوانی بکار ببرند.

آزمایش ها روی دندان ترمیم شده نشان داد دندان هایی که با این روش ترمیم می‌شوند از نظر استحکام و عملکرد با دندان های دیگر برابری می‌کند.
دانشمندان ژاپنی هم ادعا کرده اند که در یک گام موفقیت‌آمیز در مسیر پژوهش درباره سلول‌های بنیادی، دندان‌هایی کامل با رشته‌های همبند و استخوان را با استفاده از سلول‌های بنیادی موش ایجاد کرده‌ و به طور موفقی آنها را در موش پیوند زده‌اند.
این پژوهشگران می‌گویند کل واحدهای دندانی ایجاد شده را به درون فک پایین موش‌ها پیوند زده‌اند و این موش‌ها توانسته‌اند به طور طبیعی با این دندان‌ها بجوند.
البته باید گفت: در حال حاضر پژوهشگران در هیچ جای جهان روشی برای کشت سه بعدی اندام‌ها در خارج از بدن در محیط آزمایشگاهی در اختیار ندارند.
لذا ایجاد تکنولوژی‌هایی برای ساختن اندام‌ها در آزمایشگاه با مهندسی زیستی برای به حقیقت پیوستن درمان باززایی با جایگزینی اندام‌ها اهمیت دارد.
گروه دیگری از مهندسين زيستي ژاپني هم موفق به رشد يك دندان از سلول هاي پيوند شده به داخل كليه موش شدند.
با استفاده از تكنيكی كه مي تواند اندام هاي جايگزين را بسيار سريعتر از گذشته ايجاد كند زیست شناسان موفق شدند سلول هاي مورد نياز تشكيل دندان را با هم تركيب و با پیوند به بافت کلیه موش يك دندان واقعي ايجاد كنند.
به گفته پروفسورTakashi Tsuji مدير اين پروژه روش اخير در مقايسه با روش هاي پيشين سبب صرفه جويي 10 روزه  در رشد دندان مي شود.
وی تاکید کرده است که اين اولين گام  به سوي هدف اصلی كه توليد ارگان هاي جايگزين بافت هاي آسيب ديده و از بين رفته است و هنوز به مرحله اي كه بتواند براي انسان مورد استفاده قرار گيرد نرسيده اند.
محققين مي گويند كه موش احساس درد و تحريك داشت زيرا عملكرد ترميمي دندان همانند دندان واقعي بود .

محققين اميدوارند كه سرانجام روزي بتوانند با استفاده از روش توليد ارگان هاي مهندسي شده فعال ، اندام هاي آسيب ديده در اثر بيماري و جراحت را جايگزين كنند.
پژوهش ها در اين زمينه هنوز در مراحل اوليه قرار دارد و به گفته محققان دست کم يک دهه بايد انتظار کشيد تا فناوري رويش دندان هاي جديد عمومي شود.
يکي از مهمترين موانعي که بايد بر آن فايق آمد يافتن منبع مناسب و قابل اعتماد سلول هاي بنيادي براي استفاده در دهان انسان است.
با اين وجود، نبايد به سلامت دندان هاي طبيعي بي توجهي کرد. دست کم روزي دو بار مسواک زدن با استفاده از خمير دندان حاوي فلورايد، حفاظت دندان ها از در برابر غذاها و نوشيدني هاي شيرين و نيز مراجعه دوره اي به دندانپزشک همچنان ضروري است.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 27 شهریور,1392

لیلا عرب

سئوال:میشه ایرانی ها هم دست به کار بشن.کار دکتر نواب در سال 86 چرا متوقف شد؟
پاسخ: از علت آن اطلاعی در دست نیست.

یکشنبه, 24 شهریور,1392

بدبخت

میشه ایرانی ها هم دست به کار بشن.کار دکتر نواب در سال 86 چرا متوقف شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ﺳﻪشنبه, 28 خرداد,1392

بی دندان

خواهشا ایرانی ها هم دست به کار بشن.همش از دنیا عقبیم.اگه بخوایم دندونپزشکهای حسود و طمع کار نمیذارن عملی بشه

ﺳﻪشنبه, 29 فروردین,1391

فیروزه

علم سلول های بنیادین علمی ست بسیار کمک کننده برای بشر ....به امید موفقیت های روز افزون جوانهای ایرانیمان در این علم وبازتاب های موفقیتی بسیار.

دوشنبه, 17 بهمن,1390

آرتمیس

خبرهای خیلی جالبی بود ممنون!

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه