تاریخ انتشار: شنبه 16 اردیبهشت 1391
منشاء جدیدی برای ماکروفاژها شناسایی شد

  منشاء جدیدی برای ماکروفاژها شناسایی شد

محققان طی آزمایش هایی دریافتند که سلول های میلوئیدی که در کیسه زرده تشکیل می شود به ماکروفاژهایی که در اندام های مختلف درموش بالغ وجود دارد، تبدیل می شوند و ماکروفاژهایی که درجریان خون گردش می کنند ازکیسه زرده منشاء نمی گیرند، این ماکروفاژها منحصرا توسط سلول های بنیادی ایجاد می شوند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ماکروفاژها نقش کلیدی در پاسخ ایمنی، محافظت از موجودات زنده در برابرعفونت و تنظیم توسعه التهاب دربافت های بدن را دارند. ماکروفاژها بسته به جایی که در آن قرار دارند و وظایفی که انجام می دهند با هم متفاوت هستند. دانشمندی در TUM بررسی کرده است که  آیا این انواع مختلف سلول ها منشا یکسانی دارند؟ اوبه نتایج شگفت انگیزی دست یافت. یافته های او نشان می دهد که دو رده متمایز سلول ماکروفاژی دربدن وجود دارند که دارای منشاء مختلفی هستند. این تحقیق به تازگی در مجله Science منتشر شده است.
اندام های مهره داران، از جمله انسان و پستانداران دیگر، از سلول های بسیار تخصصی که توسط سلول های بنیادی جنینی ساخته می شوند، بوجود آمده است. این درمورد سلول های سیستم ایمنی بدن نیز صدق می کند. تا همین اواخر، تصور می شد که همه ماکروفاژها ازسلول های بنیادی خونسازایجاد می شوند. با این حال، برخی از این سلول های ایمنی قبل ازظهورسلول های بنیادی نیزدر کیسه زرده یافت شده اند. برای مدت ها، وجود این ماکروفاژهای خارج جنینی برای دانشمندان، یک معما بود.
طی مطالعاتی درکینگ کالج  لندن، دکتر Christian Schulz وهمکارانش تحقیقاتی برروی تکوین ماکروفاژها درموش انجام دادند. برای تعیین اینکه چه میزان از ماکروفاژها می توانند به طور مستقل از سلول های بنیادی جنینی تکوین یابند، دانشمندان آزمایشاتی را برروی موش فاقد فاکتور رشد  myb که نقش مهمی در رشد و شکل گیری سلول های بنیادی خون دارد، انجام دادند. آنها با تعجب مشاهده کردند که ماکروفاژها درکیسه زرده بدون myb نیزتشکیل می شوند.
محققان ازنشانگرهای سلولی در مراحل اولیه تکوین جنینی برای ردیابی مسیر این سلول های متفاوت سیستم ایمنی استفاده کردند. آنها نتیجه گرفتند که سلول های میلوئیدی که در کیسه زرده تشکیل می شود به ماکروفاژهایی که در اندام های مختلف درموش بالغ وجود دارد، تبدیل می شوند و ماکروفاژهایی که درجریان خون گردش می کنند ازکیسه زرده منشاء نمی گیرند، این ماکروفاژها منحصرا توسط سلول های بنیادی ایجاد می شوند.
بنابراین ماکروفاژهای کیسه زرده درمراحل بسیار اولیه تکوین جنینی، به اندام ها مهاجرت کرده ودر آنجا باقی می مانند. شواهد نشان می دهد که این سلول ها می توانند زنده مانده و برای مدت زمان طولانی خود را در ارگان ها بازسازی کنند. در مقابل طول عمرماکروفاژهای موجود درجریان خون کوتاه بوده و به طوردائم از طریق سلول های بنیادی جایگزین می شوند.
ماکروفاژهای مقیم در مغز به عنوان سلول های میکروگلیا شناخته می شوند. ماکروفاژهای پوست به عنوان سلول های لانگرهانس و ماکروفاژها ی کبد سلول کوپفرنامیده می شوند. آنها سلول های کشنده غیراختصاصی هستند که باکتری ها و سایر اجسام خارجی را ازبین برده و به عنوان آنتی ژن به سلول های ایمنی ارائه می دهند، همچنین سبب شروع پاسخ ایمنی خاص می شوند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 09 مهر,1392

عالیه افشاری

slm mamnoon az matalebe khobeton age mishe maghalei darmord amalkard koli makrofajha ro sayt bzarid mamnom mosham

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه