تاریخ انتشار: شنبه 16 اردیبهشت 1391
آغاز توليد رسمي داروهاي جديد ايراني ام اس از 22 بهمن

  آغاز توليد رسمي داروهاي جديد ايراني ام اس از 22 بهمن

مديرعامل كارخانجات داروسازي اكتوور گفت: توليد رسمي داروهاي ايراني MS از 22 بهمن آغاز مي‌شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ايسنا ، نهاله نراقي در نشست علمي ارائه گزارش نتايج مطالعات باليني داروهاي جديد ايراني MS در مشهد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر محصولات اين كارخانه در بازار وجود دارد، اما توليد رسمي كه به طور كامل توسط ايران صورت بگيرد از 22 بهمن ماه آغاز خواهد شد.
وي ادامه داد: براي اين كه بتوانيم دانش فني توليد اين داروها را به طور كامل وارد ايران كنيم، شش نفر از كارشناسان واحد توليد و كنترل را به آرژانتين اعزام كرديم كه زير نظر دانشمندان آرژانتيني تمام فنون را آموخته و در ايران اجرا کنند.
نراقي با بيان اينكه كارخانجات فعلي زيرنظر همين افراد متخصص اداره مي‌شود، بيان کرد: توليد فعلي ما، توليد قراردادي است يعني ما مي‌توانيم در تهران باشيم ولي توليداتمان را در آرژانتين انجام دهيم در حالي كه ما اولين كارخانه هستيم كه ساير كشورها تا 35 درصد در كارخانه‌ ما سرمايه‌گذاري كرده‌اند.
مديرعامل كارخانجات داروسازي اكتوور تصريح كرد: محصولات دارويي مختلف اين كارخانه با نام انحصاري ايران به 19 كشور منطقه صادر مي شود.
نراقي در خصوص تهيه مواد اوليه براي توليد داروها اضافه كرد: در بخش اول ماده اوليه از آرژانتين وارد مي‌شود، اما در آينده از الف تا ي توليد دارو در ايران صورت خواهد گرفت و اين به خاطر اين است كه حجم توليد بايد به حدي برسد كه ارزش داشته باشد مواد اوليه را كه از سلول زنده تشكيل مي‌شود در ايران توليد كنيم.
وي با بيان اينكه آغاز به كار كارخانه اكتوور از سال 87 بوده است، اظهار داشت: در كارخانه اكتوور از يك سال و نيم پيش داروهاي مشابه ژنريك (بيوسميلار) را ساختيم اما همواره بايد در نظر داشت وقتي صحبت از داروهاي MS مي‌شود، از چه حجم ريالي صحبت مي‌كنيم.
نراقي عنوان كرد: تقريبا وزارت بهداشت ما را به سمت توليد چنين داروهايي سوق داد، به علاوه حجم فروش ريالي اينترفرون‌‎ها در ايران 183 ميليارد و 100 ميليون ريال است، به علاوه ما براي توليد داروها با همكاري كارخانجات آرژانتين و زير نظر وزارت بهداشت اقدام به توليد كرده‌ايم.
مديرعامل كارخانجات داروسازي اكتوور اظهار داشت: داروهاي اينترفرون‌هاي موجود در بازار بسيار يارانه مي‌گرفتند كه كاهش سود توليدكننده داخلي 20 ميليارد تومان شد و البته اميدواريم در نهايت به نفع بيمار تمام شود.
وي با اشاره به اينكه در ايران 60 كارخانه داروسازي وجود دارد، گفت: از تعداد 11 خط توليد موجود، سه خط توليد مختص كارخانجات اكتوور است كه از تجهيزات و ماشين‌آلات مطابق با استانداردهاي روز دنيا استفاده مي‌كند.
نراقي افزود: ما ايمان داريم كه هيچ چيزي به اندازه بومي‌سازي در جهت رشد به كشور كمك نمي‌كند، هر چند كه ما داراي گواهي استمرار اصول بهينه توليد(GMP) هستيم، اما تنها واحد دارويي هستيم كه جرات كرده‌ايم و در اين راه قدم برداشتيم و اگر حامي و پشتيباني نداشته باشيم و خدايي ناكرده پروژه شكست بخورد، ديگر كسي به سمت داروهاي بيوسميلار نخواهد رفت.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه