تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اردیبهشت 1391
جوان سازی سلول های بنیادی خونساز در موش

  جوان سازی سلول های بنیادی خونساز در موش

در تجربیات آزمایشگاهی با سلول های موشی، محققان دریافتند که یک پروتئین خاص که پیری سلولی را کنترل می کند درتنظیم فرایندی که باعث پیرشدن سلول های بنیادی می شود نیز دخیل است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از HealthDay ، محققان روشی را برای جوان سازی سلول های بنیادی خون ساز درموش ها یافتند. آنها می گویند این دستاورد آنها، سرنخ هایی را درمورد چگونگی مبارزه با بیماری های مرتبط با افزایش سن ارائه می دهد.
این مطالعه توسط دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه Ulm آلمان در مجله Cell Stem Cell منتشر شد.
سلول های بنیادی خونساز که درمغز استخوان تولید می شوند، قادر به تولید تمام انواع سلول های قرمز، سفید و پلاکت های خون می باشند. با افزایش سن افراد، تعداد این سلول های خونساز افزایش یافته، اما کارایی آنها در تولید سلول های خونی وسلول های ایمنی کمتر می شود. این باعث می شود افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری ها از جمله لوسمی باشند.
در تجربیات آزمایشگاهی با سلول های موشی، محققان دریافتند که یک پروتئین خاص که پیری سلولی را کنترل می کند درتنظیم فرایندی که باعث پیرشدن سلول های بنیادی می شود نیز دخیل است. استفاده از داروها برای جلوگیری از عملکرد این پروتئین (بنام Cdc42) ، پیری سلول های بنیادی خونسازرا معکوس کرده وعملکردشان را به سطحی مشابه به سلول های بنیادی جوان می رساند.
پیش تراعتقاد براین بود که پیری سلول های بنیادی خونساز ذاتی بوده و نمی تواند با استفاده از دارو  برگردانده شود.
Hartmut Geiger  محقق اصلی این مطالعه گفت: یافته های ما نقش جدید و مهمی را برای    Cdc42 نشان می دهد. ما می دانیم که پیری این سلول های بنیادی، پاسخ سیستم ایمنی بدن درافراد مسن را کاهش می دهد که منجر به بیماری هایی نظیر کم خونی و فرسایش بافت ها در سیستم های خاصی از بدن می شود.
محققان می گویند گام بعدی آزمایش مهار کننده این پروتئین درموش و بررسی چگونگی پاسخ سلول های بنیادی خونساز و بافت های مختلف به آن می باشد. این پژوهشگران همچنین در حال جمع آوری نمونه هایی از سلول های بنیادی خونسازانسان برای آزمایش های آینده می باشند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه