تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اردیبهشت 1391
كمبود اكسیژن دلیل اولیه رشد تومورهای سرطانی است

  كمبود اكسیژن دلیل اولیه رشد تومورهای سرطانی است

تحقیقات جدید نشان می دهد میزان اندك اكسیژن در سلول ها می تواند دلیل اولیه رشد غیرقابل كنترل تومورها در برخی از سرطان ها باشد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایرنا،  فیزورگ نوشت: یافته های این مطالعه كه توسط دانشگاه جورجیا در آمریكا انجام شده است فقط جهش های ژنتیكی را مسئول رشد سرطان نمی داند.

محققان می گویند اگر میزان اندك اكسیژن در سلول ها كه hypoxia خوانده می شود به عنوان عامل اصلی پیشرفت انواع خاصی از سرطان ها تایید شود، باید برنامه های درمانی برای جلوگیری از رشد تومور بدخیم به شیوه های مختلف تغییر كند.

این محققان نمونه هایی از RNA پیغام رسان هفت نوع سرطان را بررسی كردند. آنها دریافتند نبود بلندمدت اكسیژن در سلول ها می تواند عامل مهمی در رشد سرطان باشد.

این پژوهشگران معتقدند روند رو به افزایش سرطان در سراسر جهان را نمی توان فقط با جهش های ژنتیكی تصادفی توجیه كرد.

آنها می گویند علم بیوانفورماتیك به محققان امكان می دهد سرطان را از دید جدیدی بررسی كنند.

داروهای سرطان تلاش می كنند این بیماری را از ریشه درمان كنند یعنی از سطح سلولی و به ویژه از سطح جهش اما این داروها در اغلب سرطان ها بی تاثیر هستند.

تا كنون اغلب تحقیقات سرطان بر روی طراحی درمان های دارویی متمركز شده اند كه جهش های ژنتیكی مرتبط با سرطان را خنثی كنند.

این محققان اكنون در مطالعات خود داده های ژنتیكی را با برنامه نرم افزاری به منظور تشخیص الگوهای بیان ژنی غیرطبیعی در هفت سرطان سینه، كلیه، كبد، ریه ، تخمدان ، لوزالمعده و معده بررسی كردند.

پایگاه داده آن لاین به دانشمندان كمك می كند تا اطلاعات تراشه های میكرو آرایه ای را كه در واقع اسلایدهای شیشه ای كوچك حاوی مقادیر زیادی ماده ژنتیكی است، بررسی كنند.

محققان از ژن HIF1A به عنوان یك زیست نشانگر میزان اكسیژن مولكولی در سلول استفاده كردند. در تمامی این هفت نوع سرطان ، میزان افزایش یافته HIF1A وجود داشت كه این امر حاكی از كاهش سطح اكسیژن در سلول های سرطانی است.

میزان اندك اكسیژن در سلول ، فرایند تبدیل خون را به انرژی مختل می كند.همان طور كه اكسیژن كاهش می یابد ، سلول ها برای تولید واحد تامین انرژی خود موسوم به ATP به گلیكولیز روی می آورند.

گلیكولیز شیوه كمتر موثری برای تامین انرژی است و از این رو سلول های سرطانی باید برای كسب غذای بیشتر به ویژه گلوكز به منظور زنده ماندن سخت تر تلاش كنند. زمانی كه میزان اكسیژن به طور خطرناكی كاهش یابد، فرایند ساخت رگهای خونی آغاز می شود.

رگهای خونی جدید اكسیژن تازه فراهم می كنند از این رو میزان اكسیژن در سلول ها و تومور افزایش و رشد تومور به طور موقتی كاهش می یابد.

وقتی سلول سرطانی غذای بیشتری دریافت می كند ، رشد می كند، این امر موجب می شود زیست توده تومور بزرگ تر شود و سطح اكسیژن آن كاهش یابد.

در این حالت تبادل انرژی به طور موثری كاهش می یابد و موجب گرسنه تر شدن سلول می شود. این سلول ها ، سلول های دیگر را برای دریافت غذا از گردش خون هدف قرار داده و چرخه معیوب ایجاد می كنند.

این امر می تواند پیشبرنده مهمی برای سرطان باشد.

نتایج این تحقیقات در نشریه زیست شناسی سلولی مولكولی منتشر شده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه