تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 تیر 1393
سلول های بنیادی بالغ می تواند از دست دادن دندان ها را درمان کند

  سلول های بنیادی بالغ می تواند از دست دادن دندان ها را درمان کند

تکنیک های پیشگامانه برای رشد دندان با استفاده از سلول های بنیادی خود فرد بیمار کمک کننده خواهد بود و دندان تولید شده از سلول های بنیادی با استفاده از مهندسی زیستی می تواند استفاده از ایمپلنت های دندانی مصنوعی را به چالش بکشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در سراسر دنیا هزینه های که صرف دندانپزشکی می شود در مقایسه با درمان های پزشکی به مراتب بیشتر است. هر فردی که در عمر خود یک بار به دندانپزشکی مراجعه کرده باشد به هزینه ها و مشکلات ان به خوبی واقف است. حتی پیشرفت های اخیر در استفاده از ایمپلنت های دندانی نیز به دلیل عدم برقراری ارتباط مناسب بین دندان و فک ، ممکن است کارایی خود را از دست بدهد.

محققین با استفاده از تکنیک مبتکرانه جدیدی از سلول های بنیادی خود فرد برای تولید و رشد دندان های فانکشنال و به صورت in situ(در خود محل اصلی دندان) استفاده کرده اند.

این محققین می گویند استفاده از سلول های بنیادی بالغ و فاکتورهای رشد تحریک کننده آن ها می تواند شانس ایجاد دندان ها فانکشنال را بالا ببرد. استفاده از سلول های جنینی نیز می تواند در برنامه کاری قرار گیرد اما هزینه ای بالغ بر 50000 یورو در پی خواهد داشت و با مشکلات اخلاقی نیز روبرو خواهیم بود. اما استفاده از سلول های بنیادی بالغ خود فرد مشکلات اخلاقی و  رد شدن به وسیله سیستم ایمنی را نخواهد داشت. این محققین براین باورند که استفاده از دندان های تولید شده به این روش از هزینه کردن ها مکرر جلوگیری می کند  زیرا درمانی دائمی است.

برای ایجاد و رشد این دندان ها احتیاج به دو نوع سلول است: سلول های اپی تلیالی و سلول های بنیادی مزانشیمی. یکی از این سلول ها باید دستورالعمل های لازم را برای شروع خلق انواع مختلف سلول ها و بافت های لازم برای دندان به جمعیت سلولی دیگر بفرستد.

پیش از این محققین نشان داده بودند که سلول های اپی تلیالی که از بافت لثه بیماران طی جراحی های روتین دندان گرفته می شوند می توانند سیگنال های دریافتی از سلول های مزانشیمی جنینی را گرفته و رشد کرده به دندان تبدیل شوند. اینک محققین به دنبال منبع دیگری از سلول های مزانشیمی بالغین هستند که پاسخ های مشابهی را شروع کند.

به این منظور این محققین به مطالعه جانورانی پرداختند که در دنیای جانوری قادر به جایگزینی دندان هایشان هستند. کوسه ها و مارها جانورانی هستند که قادرند سلول های شکسته شده یا از دست رفته را جایگزین کنند. دندان جدید در لامینای دندانی رشد می کنند. این لایه بافتی فشرده از سلول های بنیادی است که در انسان ها زمانی که دندان های بالغ ایجاد می شوند از بین می رود.

دکتر تاکر و همکاران سیگنال های ایجاد شده از سلول ها در این لامینای دندانی غنی از سلول های بنیادی را مطالعه کردند تا ببیننند که چگونه آن ها تشکیل دندان جدید در این جانوران را شروع می کنند. این مسئله ممکن است بتواند به آن ها کمک کند که سیگنال های لازمه را شبیه سازی کنند و احیانا بتوانند پتانسیل سلول های بالغ را برای رشد و ایجاد دندان جدید احیا کنند.

این محققین می گویند که ما از سلول های اپی تلیالی بالغ و سلول های مزانشیمی القا کننده دندان در آزمایشگاه استفاده کرده ایم  و هم چنین نشان داده ایم که سلول های اپی تلیالی جنینی با سلول های بالغ مزانشیمی می توانند دندان جدیدی را ایجاد کنند. اما اینک احتیاج به ترکیب سلولی اپی تلیالی و مزانشیمی بالغ داریم تا بتوانیم یکی از قسمت های این معمای پیچیده را حل کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه