تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 تیر 1393
آزمایش خون می تواند خطر ایجاد سرطان سینه را نشان دهد

  آزمایش خون می تواند خطر ایجاد سرطان سینه را نشان دهد

محققین دانشگاه لندن آزمایش خون ساده ای را طراحی کرده اند که به کمک آن می توان احتمال تکوین سرطان سینه در زنان را پیش بینی کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین در ابتدا یک نشانه اپی ژنتیکی را شناسایی کرده اند که می تواند در خون زنانی که دارای یک جهش ژنتیکی به ارث رسیده هستند تشخیص داده شود و آن ها را مستعد ابتلا به سرطان کند.

این جهش در ژن BRCA1 رخ می دهد و به نظر می رسد دلیل 10درصد سرطان های سینه باشد و دلیل 90در صد باقی مانده تا حدی ناشناخته است. اما به نظر می رسد جهش های ژنتیکی تنها دلیل تکوین این نوع سرطان است. به همین دلیل محققین در پی تغییرات اپی ژنتیک دخیل، به بررسی متیلاسیونDNA پرداخته اند.

نمونه های خون از دو جمعیت پیوسته از زنان بریتانیایی و سال ها قبل از ایجاد سرطان گرفته شد. با مقایسه نشانه های متیلاسیون DNA در خون این زنان، محققین دریافتند که زنانی که چه به صورت ارثی و چه غیر ارثی به سرطان سینه مبتلا شده بودند دارای نشانه های یکسانی بودند.

این محققین می گویند: ما نشانه اپی ژنتیکی را در زنان با ژن جهش یافته BRCA1 شناسایی کرده ایم که با افزایش خطر ابتلا به سرطان و کاهش میزان بقا در ارتباط مستقیم است. به طور جالب، نشانه های مشابه ای نیز در زنان فاقد جهش BRCA1 مشاهده شد که قادر به پیش بینی خطر ابتلا به سرطان سینه سال ها قبل از تشخیص آن است.

این محققین بر این باورند که نشانه های اپی ژنتیک ممکن است مسئول خاموشی برخی ژن ها در سلول های ایمنی باشند. اگر این ژن ها خاموش شوند، سیستم ایمنی توانایی لازم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان را ندارد.

با این وجود، مطالعات بیشتری برای اثبات نقش این نشانه های اپی ژنتیکی در تکوین سرطان سینه  لازم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه