تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1391
رنگ چشم، شاخصی برای خطر ابتلا به بیماری های پوستی

  رنگ چشم، شاخصی برای خطر ابتلا به بیماری های پوستی

مطالعه ای، به رهبری دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادونشان می دهد افراد با چشمان آبی، کمتر احتمال دارد به ویتیلیگو وافراد با چشم های قهوه ای نیز کمتراحتمال دارد به ملانوم مبتلا شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ ویتیلیگو یک بیماری پوستی خودایمن است که درآن، رنگدانه بخش هایی از پوست و مو بطور نامنظم ازبین می رود. ملانوم نیز خطرناک ترین نوع سرطان پوست است.
این مطالعه که درمجله Nature Genetics منتشر شده است، حدود 3،000 فرد مبتلا به ویتیلیگو را با اجداد اروپایی غیر اسپانیایی مورد بررسی قرار داده و13 ژن جدید را در ارتباط با ویتیلیگو شناسایی کرده است. درمیان بیماران مبتلا به ویتیلیگو، حدود 27 درصد دارای چشم های آبی / خاکستری ، 43 درصد چشم های قهوه ای مایل به زرد یا قهوه ای و 30 درصد چشم های سبز یا فندقی رنگ بودند که به طور قابل توجهی از توزیع نرمال رنگ چشم که در آن حدود 52 درصد از آمریکایی های با اجداد اروپایی غیراسپانیایی دارای چشم آبی / خاکستری، 22 درصد دارای چشمان سبز / فندقی و 27 درصد دارای چشم قهوه ای مایل به زرد یا قهوه ای هستند، متفاوت است.
دکتر  Richard Spritz گفت: از لحاظ ژنتیکی، دربرخی موارد ویتیلیگو وملانوم متضاد هم هستند. برخی ازتغییرات ژنتیکی مشابه که احتمال ابتلا به ویتیلیگو را بیشترمی کند، احتمال ابتلا به ملانوم را کمترمی کند و بالعکس". ویتیلیگو یک بیماری خود ایمن است که در آن سیستم ایمنی فرد به سلول های رنگدانه ای طبیعی حمله می کند. ما فکرمی کنیم که ویتیلیگو سبب فعالیت بیش از حد یک فرایند طبیعی شده که توسط آن سیستم ایمنی بدن، سلول های ملانوم اولیه سرطانی را شناسایی کرده واز بین می برد."
افراد مبتلا به ویتیلیگو در معرض خطر بالاتری برای بیماریهای خود ایمن دیگر، مانند بیماری تیروئید، دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند. بستگان نزدیک بیماران مبتلا به ویتیلیگو نیز در معرض خطر بالاتری برای این بیماری ها می باشند. Spritz گفت: این بدان معنی است که ژن هایی وجود دارند که سبب ایجاد این بیماری های خود ایمن می شوند، در حالی که سایر ژنها و عوامل محیطی تعیین کننده نوع بیماری خود ایمنی و زمان وقوع آنها هستند. بنابراین، دانشمندان علاوه بر اینکه باید درمورد ژنتیک ویتیلیگو بدانند، باید درمورد ژنتیک بیماری های خود ایمنی دیگر نیز آگاهی داشته باشند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه