تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1391
رييس انجمن پزشكان كودكان ايران: طولاني شدن ريفلاكس نشانه ابتلاي كودك به آلرژي است

  رييس انجمن پزشكان كودكان ايران: طولاني شدن ريفلاكس نشانه ابتلاي كودك به آلرژي است

رييس انجمن پزشكان كودكان ايران با بيان اين كه مهمترين علت ريفلاكس، فيزيولوژيك است و پس از يك تا دو ماه خود به خود بهبود مي‌يابد، گفت: طولاني شدن ريفلاكس نشانه ابتلاي كودك به آلرژي است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، دكتر غلامرضا خاتمي با اشاره به اين كه «ريفلاكس مري» شايع‌ترين بيماري گوارشي در كودكان است،‌ عنوان كرد: تقريبا كودكي نيست كه به علت ريفلاكس به متخصص كودكان مراجعه نكند.

 وي ضمن انتقاد از عملكرد پزشكان در درمان ريفلاكس گفت: اقدامات درماني بسياري هم بر روي بيمار انجام مي‌شود كه بايد گفت درصد بالايي از آنها غيرضروري است. پزشكان اقدام به تجويز داروهاي بسياري مي‌كنند بدون آن كه تاثيري در روند بهبودي كودك داشته باشد. با تجويز داروهاي نابجا شايد مشكلات تازه‌اي هم بر عارضه فعلي افزوده شود.

 اين فوق تخصص گوارش كودكان با بيان اين كه معمولا ريفلاكس فيزيولوژيك كه در اكثر كودكان اتفاق مي‌افتد خود به خود درمان مي‌شود، اظهار كرد: البته بهبود آن يك تا دو ماه به طول مي‌انجامد كه با آموزش و دستوراتي كه به مادر داده مي‌شود، كودك به تدريج بهتر مي‌شود.

 خاتمي ادامه داد: انتهاي مري كه به معده مي‌پيوندد،‌ دچار اختلال مي‌شود و اجازه نمي‌دهد غذا از مري به راحتي در معده تخليه شود، به همين خاطر به سمت مري باز مي‌گردد كه معمولا همراه آن ترشحات اسيدي معده نيز وارد مري شده و باعث بروز التهاب در مري مي‌شود.

 اين فوق تخصص گوارش كودكان با اشاره به اين كه اگر به موقع به اين مشكل رسيدگي نشود ممكن است تنگي مري ايجاد شود، اظهار كرد: گاهي اختلالات فيزيولويك ممكن است به علت ابتلا به آلرژي ادامه پيدا كند. همان گونه كه كودكان آلرژيك زماني كه سرما مي‌خورند، سرفه‌شان ادامه پيدا مي‌كند به ريفلاكس هم كه مبتلا باشند ناراحتي‌شان ادامه پيدا مي‌كند. بنابراين طولاني شدن مدت زمان بيماري، پزشك را به سمت اين تشخيص هدايت مي‌كند كه كودك دچار آلرژي است.

 خاتمي درباره نقش تغذيه در بهبود اين عارضه عنوان كرد: مادر بايد پس از شير دادن، نوزاد را به مدت 10 دقيقه به صورت قائم نگه دارد و سعي نكند به زور به كودك غذا بدهد.

 رييس انجمن پزشكان كودكان ايران بارزترين علامت بروز ريفلاكس را «استفراغ» دانست و گفت: البته تشخيص بيماري برعهده پزشك است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه