تاریخ انتشار: شنبه 21 تیر 1393
با استفاده ازiPSCهای مشتق از سلول های پوست بیماران می توان ژن هایی که ریشه بیماری های روانی هستند را شناسایی کرد

  با استفاده ازiPSCهای مشتق از سلول های پوست بیماران می توان ژن هایی که ریشه بیماری های روانی هستند را شناسایی کرد

درک پایه اختلالات روانی با چالش های فراوانی روبرو است زیرا با وجود شناسایی تنوعات ژنتیکی که ممکن است خطر این بیماری ها را بالا ببرند اما باز هم این اطلاعات کافی در این زمینه در دسترس نیست. اما این که محققین استراتژی جدیدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد چگونه برخی خطرات ژنتیکی کمتر از حد آستانه با فاکتورهای خطرناک دیگر یا محیط برهمکنش می دهند و روی تکوین سیستم عصبی تاثیر می گذارند. این مطالعه روی تنوع ژنتیکی تاکید دارد که می تواند افراد را مستعد شیزوفرنی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه محققین از سلول های بنیادی پرتوان القا شده به دست آمده از سلول های پوست خود بیماران استفاده کردند. با استفاده از این تکنولوژی، محققین سلول های بنیادی را از افرادی با ناهنجاری های ژنتیکی بدست آورده اند که انعکاس دهنده میزان مستعد بودن به شیزوفرنی است. هم چنین آن ها طی تکوین سیستم عصبی د ر این بیماران نقصی را در ژن CYFIP1 کشف کردند که به حفظ ساختار سلول عصبی کمک می کند. محققین بیان این ژن را در جنین های موش در حال تکوین بلوک کردند و متوجه نقص هایی در تشکیل قشر مخ شدند.

سپس این محققین به مطالعه ژنتیکی در انسان پرداختند تا ببینند که CYFIP1 ممکن است با سایر فاکتورها برهمکنش دهد. آن ها دریافتند که جهش در دو ژن در یک مسیر سلولی مرتبط با CYFIP1 منجر به افزایش بارز ابتلا به شیزوفرنی خواهد شد. این یافته ها این تئوری را تقویت می کند که فاکتورهای متعددی در یک مسیر مشابه ممکن است با یکدیگر برهمکنش دهند و روی خطر اختلالات روانی اثر بگذارند.

این مطالعه از چند بعد حائز اهمیت است: یکی این که جهش های ژنی در تکوین این بیماری دخیل هستند و برهمکنش فاکتورهای مختلف با یکدیگر می تواند این مسئله را تشدید کند و از طرف دیگر استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القا شده مشتق از سلول های پوست خود فرد بیمار می تواند ابزاری ارزشمند را در مورد درک بیماری در اختیار محققین قرار دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه