تاریخ انتشار: شنبه 21 تیر 1393
سلول درمانی بیماری های شبکیه چشم در مرحله تحقیقاتی است
پژوهشگر مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته

  سلول درمانی بیماری های شبکیه چشم در مرحله تحقیقاتی است

پژوهشگر مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته از تمرکز بر روی سلول درمانی بیماری های شبکیه چشم و آینده روشن این تحقیقات خبر داد.
امتیاز: Article Rating

دکتر صمد ندری پژوهشگر مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " با اشاره به 10 سال فعالیت خود در زمینه سلول های بنیادی گفت: یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ام، جداسازی سلول ها مزانشیمی موش بوده است. ما در این تحقیقات چند روش برای جداسازی ارائه کردیم که نتایج آن در مجلات معتبر علمی بین المللی منتشر شد.
وی ادامه داد: سپس به مطالعه مارکرهای سطحی سلول های مزانشیمی پرداخته و آنتی ژن مزانشیمی یا مارکری برای جداسازی سلول ها را معرفی کردیم.
این محقق مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته با بیان اینکه بعد از انجام فعالیت های ذکر شده، در زمینه مهندسی بافت مشغول به فعالیت شده است اظهار کرد: در این حوزه به طراحی نانوداربست برای فراهم آوردن ساختار مناسبی برای تکثیر و تمایز سلول های بنیادی پرداختیم. تمرکز ما در این زمینه روی چشم انسان بوده است. در این تحقیقات ما موفق به کشف منبع جدیدی از سلول های بنیادی از لایه ملتحمه چشم شده ایم.
دکتر ندری ادامه داد: در این تحقیقات که 7 سال پیش آغاز شد، پتانسیل این سلول ها را از نظر قابلیت تکثیر و تمایز بررسی کردیم و در تلاش هستیم با رعایت نکات ایمنی و بررسی واکنش ها در شرایط طبیعی بدن زمینه ساز استفاده از این قابلیت در درمان بیماری ها باشیم.
وی با تاکید بر اینکه این سلول ها از لایه ملتحمه چشم گرفته شده و سعی می شود برای درمان بیماری های شبکیه استفاده شود گفت: سعی در این است سلولی انتخاب شود که در درمان بیماری ها بهترین کارایی ممکن را داشته باشد. برای مثال ممکن است موفقیت آمیز بودن تزریق سلول های بنیادی که از مغز استخوان گرفته می شود در بافت های مختلف، فرق کند. بنابراین در این تحقیقات سلول های بنیادی از لایه ملتحمه چشم گرفته و به شبکیه تزریق خواهد شد.
وی با اشاره به این که در 4 سال گذشته داربستی طراحی کرده و این سلول ها را به سلول های شبکیه چشم تمایز داده اند، ادامه داد: نتایج این امر موفقیت آمیز بود و در ژورنال های معتبر منتشر شد، اما هنوز به مرحله بالین نرسیده است.
این پژوهشگردر مورد فرآیند فعالیت در این تحقیق توضیح داد: این تحقیقات فعلا در مراحل اولیه است و برای مطالعه در شرایط آزمایشگاهی طراحی شده است تا تحقیقات روی مدل های حیوانی مانند موش و رت انجام شود، اگر روی این حیوانات موفقیت آمیز بود، سپس روی حیواناتی که شباهت بیشتری به انسان دارند، مانند میمون کار خواهد شد و بعد از آن به مرحله بالین، به صورت آزمایشی و در نمونه های اندک خواهد رسید و بعد نتایج قطعی منتشر خواهد شد.

دکتر ندری اظهار کرد: برای انجام این تحقیقات باید از کمک متخصصین و دانشمندان داخلی و خارجی برای عیب یابی بهره برد. این تحقیقات یک پروسه زمان بر است که ممکن است نتایج بالینی آن طی هشت سال آینده مشخص شود.
وی در پایان خبر داد: این تحقیقات با همکاری چندین دانشگاه و مرکز تحقیقات بن یاخته در حال انجام است.
به گزارش بنیان مُلتَحِمه غشا مخاطی نازک و شفافی است که سطح داخلی پلک ها را مفروش کرده و بخش پیشین (قدامی) صلبیه را می‌پوشاند. ملتحمه پشت پلک‌ها و قسمت جلوی صلبیه (سفیدی چشم) را پوشانده و در لبه پلک به پوست و در وسط به قرنیه متصل می‌شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 20 خرداد,1394

پزشک مشاور

کهراریان @:باسلام ازجهت اینکه این بیماری به خاطر ادم ناشی ازوجودکیست عروقی زیرشبکیه است لیزردرمانی برای جلوگیری ازپیشرفت بیماری وهمچنین استفاده ازداروهای تقویتی بینایی وکاهش استرس تنها راه ممکنه است و فعلا دراین زمینه طرح سلول درمانی وجودندارد.

چهارشنبه, 05 آذر,1393

دباغی

با سلام وخدا قوت... <br />41سال سن دارم وحدود13 سال است که دچار بیماری آرتریت روماتویید هستم .براثرمصرف داروی کلروکین به ماکولای چشمم آسیب واردشده بطوریکه درهنگام شب وروز مشکل دید دارم وهمه جارو مه آلودمی بینم ودر ضمن فقط میدان بینایی مرکزی رو دارم البته مصرف دارو قطع شده است ولی همچنان عذاب میکشم. آیا مشکل من قابل درمان هست؟ <br /> <br /> باتشکروسپاس

پنجشنبه, 24 مهر,1393

لیلا

با سلام وخسته نباشید <br />من هم مثل بیماران دیگر مشکل نابینایی چشم چپ دارم(شبکیه)بعداز خدا امیدمان به شما عزیزان است.برایتان آرزوی موفقیت بیشتر داریم.

دوشنبه, 07 مهر,1393

@elnaz: با سلام؛ <br /> درخواست شما به دبیر علمی وبسایت جهت ارائه پاسخ ارسال شده است.

چهارشنبه, 02 مهر,1393

مصطفی

سلام <br /> آسیب شبکیه چشم راستم هست (Cystoid Macular Edema (CME) <br />Due to : Branch Retinal Vein Oclesim ) <br />وهر چند مدت آمپول آواستین تزریق میکنم ، دید مرکزی چشمم آسیب دیده است وبقول پزشکان متخصص فعلا راه درمان وبرگشت دید واصلح شبکیه وجود ندارد آیا تا بحال از سلول های بنیادین برای در مان این گونه آسیب دیدگی هست یاخیر وآیا امیدی هست برای درمان وجود دارد

یکشنبه, 30 شهریور,1393

لیلا عرب

معصومه عزیز <br />با سلام <br />متاسفانه سلول درمانی در این زمینه هنوز نقش درمانی ندارد و درمان ایشان باید طبق تصمیم متخصص چشم انجام شود.

پنجشنبه, 27 شهریور,1393

معصومه

باسلام من مادری 60 ساله دارم واوقتی که یادم هست چشمان ضعیف داشته وهیچ دکتر درمانی برای ایشان نگفته فقط گفتند شبکیه ات نازکه وپارگی داره خواهش می کنم راهنمایی کنید

یکشنبه, 16 شهریور,1393

فردین

با سلام.من و حدود40نفر ازخویشانم مبتلابه بیماری ژنتیکی autosomal dominant optic atrophy( آتروفی عصب بینایی)میباشیم.آیادرمان این بیماری درحیطه تحقیقات جناب دکتر ندری وهمکارانشان قرار دارد؟ آیا درمان آن امکان پذیر است؟

یکشنبه, 05 مرداد,1393

لیلا عرب

نگین عزیز <br />با سلام <br />جهت آگاهی از این که آیا سلول درمانی می تواند برای بیمار کمک کننده باشد یا خیر لطفا به کلینیک شبکیه بیمارستان لبافی نژاد از ساعت 3 تا 6 روزهای دوشنبه و چهارشنبه مراجعه کنید.

شنبه, 04 مرداد,1393

نگین

با سلام <br /> <br /> ضمن تشكر ازلطف ومحبت شماجناب آقای دکتر <br /> <br />من پدری دارم که 60سال سن دارد وزمانی که بچه بود مشکل شبکیه چشم داشت ودرسن نوجوانی بینایی چشم چپ خود رااز دست میدهد و چشم راستش از نظر شبکیه ضعیف بود ولنز داشت اکنون سه سال است بر اثر خوردن به زمین وافتادن لنز چشم وپاره شدن شبکیه چشم دکتر مورد نظر با عمل جراحی لنزراسرجای خود قرار داد وشبکیه چشم را چسباند واو بینایی چشم راست خود رااز دست داد وحال پدرم کاملا نابینا هست .پدرم افسرده و ناامید شده . <br />از شما خواهش می کنم اگر درمانی از طریق سلولهای بنیادی شبکیه چشم وجوددارد وآیا درمان کلی برای بازگشت بینایی هست لطف کنید اطلاع دهید وآیاراه امیدی هست کی وچقدر باید صبر کرد... <br />امیدوارم همه آن دسته از عزیزانی که به هر دلیلی مشکل نابینای دارند شفا پیداکنن...... <br /> متشکرم

پنجشنبه, 26 تیر,1393

لیلا عرب

ناصر عزیز <br />با سلام <br />در این زمینه با سلول درمانی در پژوهشگاه رویان کاری انجام نشده است.

پنجشنبه, 26 تیر,1393

ناصر

با سلام و احترام. <br />لطفا در مورد درمان دیسک های فرسوده کمر با استفاده از سلول های بنیادی راهنماییم کنید. و اینکه جهت درمان به کجا میتونم مراجعه کنم. <br />با تشکر.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه