تاریخ انتشار: دوشنبه 30 تیر 1393
خودنوزایی و تمایز سلول های بنیادی پوست چگونه تنظیم می شود

  خودنوزایی و تمایز سلول های بنیادی پوست چگونه تنظیم می شود

بدن انسان این قابلیت را دارد که لایه سالمی از پوست داشته باشد که این را مدیون جمعیت سلول های بنیادی است که درون اپی درم وجود دارد. تا پیش از این سیگنال های مسئول تنظیم این سلول های بنیادی اپی درمی درون فولیکولی ناشناخته بود اما در مطالعه اخیر، محققین سنگاپوری و امریکایی نشان داده اند که این سلول ها پروتئین های در مسیر سیگنالینگ Wnt را ترشح می کنند که تعادل بین نوزایی و تمایزشان را کنترل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه محققین روی پروتئین هایWnt فوکوس کردند زیرا نقش آن ها در حفظ سلول های بنیادی و رشد مو به خوبی ثابت شده است. برای مشخص کردن این مطلب که آیا سلول های بنیادی اپی درمی درون فولیکولی به سیگنال های Wnt پاسخ می دهند، محققین از یک موش تراریخته استفاده کردند تا بتوانند به صورت بصری سرنوشت سلول های تولید کننده Axin2 را ردیابی کنند. این پروتئین با فعالیت Wnt شروع به تولید می شود.

این محققین دریافته اند که سلول های تولید کننده Axin2  که در التیام زخم مشارکت دارند در عمیق ترین لایه اپی درم قرار دارند. از طریق آنالیزهای مولکولی، محققین دریافتند که این سلول ها همان سلول های بنیادی اپی درمی درون فولیکولی هستند. علاوه براین، آن ها به این مطلب اشاره داشتند که سلول های بنیادی مشابه، چندین ژن از خانواده Wnt را بیان می کنند. به طور کلی، این یافته ها نشان می دهد که سلول های بنیادی اپی درمی درون فولیکولی هم می توانند منبعی برای سیگنال های Wnt و هم هدفی برای آن ها باشند.

این محققین نتیجه گرفته اند که ویژگی خودنوزایی سلول های بنیادی اپی درمی درون فولیکولی به وسیله لوپ اتوکراین یا خودتنظیمی تولید Wnt تنظیم می شود. این سلول های بنیادی علاوه بر داشتن نیچ جداگانه، ضخامت و ترمیم لایه اپی درمی را نیز ترمیم می کنند.

از طرف دیگر آن ها دریافته اند که این سلول های بنیادی مهارکننده های Wnt  را  ترشح می کنند. این سیگنال ها در  سلول های قرار گرفته در بالای این سلول های بنیادی متمرکز می شوند و تمایز را افزایش می دهند. سلول های بنیادی  درون پوست با تولید سیگنال Wnt اوتوکرینی و مهارکننده های Wnt  به عنوان یک مرکز سازمان دهنده بافتی عمل می کنند.

این یافته های می تواند منجر به درمان هایی شود که با دستکاری  سیگنالینگ Wnt در بهبود زخم ها و آسیب های پوستی نقش داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه