تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 مرداد 1393
گیرنده های بویایی در پوست،بهبود زخم  و ترمیم پوست را تسهیل می کنند.

  گیرنده های بویایی در پوست،بهبود زخم و ترمیم پوست را تسهیل می کنند.

محققین دانشگاه بوخوم کشف کرده اند که سلول های پوست دارای گیرنده بویایی برای بوی چوب صندل هستند. این اطلاعات نشان می دهد که اگر این گیرنده ها فعال شوند، تکثیر سلولی و ترمیم زخم افزایش می یابد. این مکانیسم نقطه شروعی برای ایجاد داروها و درمان های جدید است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، بینی تنها مکانی نیست که گیرنده های بویایی در آن وجود دارد. انسان تقریبا 350 نوع گیرنده بویایی مختلف در بینی اش دارد. عملکرد این گیرنده ها در اسپرماتوزوآ، پروستات، روده و کلیه های نیز نشان داده شده است. اما در این مطالعه محققین بوخوم این گیرنده ها را در کراتینوسیت های موجود در لایه خارجی پوست نیز مشاهده کرده اند.

این محققین گیرنده های بویایی موجود در پوست تحت عنوان OR2AT4 را مورد مطالعه قرار دادند و کشف کردند که این گیرنده ها به وسیله یک بوی چوب صندل سنتتیک به نام ساندالور فعال می شوند. رایحه چوب صندل در بسیاری از چسب ها  وجود دارد و جزء اصلی بسیاری از عطرها است. گیرنده OR2AT4 فعال شده یک مسیر سیگنالینگ وابسته به کلسیم را فعال می کند که تکثیر و مهاجرت سلول های پوستی را تضمین می کند و در نتیجه موجب بهبود فرایند ترمیم زخم می شود.

این محققین علاوه برOR2AT4 بسیاری از گیرنده های بویایی دیگر را نیز در پوست کشف کرده اند که نتایج نشان می دهد دارای پتانسیل درمانی و بهبود دهندگی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه