تاریخ انتشار: دوشنبه 30 تیر 1393
استفاده از نانوذره ها برای تقویت شیمی درمانی

  استفاده از نانوذره ها برای تقویت شیمی درمانی

محققین فرمولاسیون جدیدی از سیس¬پلاتین را تولید کرده اند که به طور جالب توجهی توانایی داروها در هدف قرار دادن و تخریب سلول های سرطانی را افزایش می دهد. سیس پلاتین یک داروی معمول در شیمی درمانی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، اگرچه از سیس­پلاتین در مورد بسیاری از سرطان ها استفاده می شود اما استفاده از این ماده بیشتر در مورد سرطان مثانه، تخمدان، رحم و ریه رایج است. این دارو بسیار موثر است اما بسیاری از سلول های سرطانی به آن مقاومت نشان می دهند.

محققین کالج فرانکلین به سرپرستی دکترDhar، ورژن تغییر یافته ای از سیس­پلاتین به نام پلاتین M را طراحی کرده اند که با حمله به میتوکندری سلول های سرطانی می تواند بر این مقاومت شیمی درمانی فائق آید. این پیش دارو سیس­پلاتین را مستقیما به میتوکندری سلول های سرطانی انتقال می دهد و بدون وجود این ماشین های تامین انرژی سلول قادر به بقا نخواهد بود.

این محققین پلاتین M را درون نانوذره هایی محصور کردند که می تواند به میتوکندری وارد شود و دارو را آزاد کند. در درون سلول، پلاتین-M با DNAی میتوکندری تداخل می کند و موجب مرگ سلولی می شود. محققین پلاتین M را روی سرطان نوروبلاستما تست کردند و مشاهده کردند که نانوذره های حاوی این دارو 17 برابر فعال تر از سیس پلاتین به تنهایی هستند.

این تکنیک می تواند درمانی برای بسیاری از سرطان ها باشد اما آن چه مهم است کارایی آن برای مقابله با سرطان های تهاجمی است که به شیمی درمانی مقاوم هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه