تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 تیر 1393
آیا یک تزریق ساده می تواند دیابت را متوقف کند؟

  آیا یک تزریق ساده می تواند دیابت را متوقف کند؟

داروهای متدوال برای تنظیم قند خون در دیابت نوع2 با خطراتی همراه است زیرا با استفاده از این داروها میزان قند خون به صورت شدیدی افت می کند. اما در مطالعه اخیر محققین دریافته اند که تنها یک تزریق ساده از فاکتور رشد FGF1 می تواند قند خون را بدون داشتن عوارض جانبی و به مدت دو روز در حالت طبیعی نگه دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، دو نوع دیابت وجود دارد: در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی سلول های تولید کننده امسولین را مورد تهاجم قرار می دهد و با تخریب آن ها مانع از انسولین سازی و تنظیم طبیعی سطح گلوکز خون می شود. اما در دیابت نوع 2 که بیشتر در افراد چاق اتفاق می افتد سلول ها حساسیت خود به انسولین را ازدست می دهند. این نوع از دیابت می تواند مشکلات بسیار شدیدی را برای سلامتی ایجاد کند.

در این مطالعه درمان موش های دیابتی با فاکتور رشد FGF1 نه تنها می تواند سطح گلوکز را طبیعی نگه می دارد بلکه مقاومت به انسولین را نیز معکوس می کند. علاوه بر این هیچ گونه عوارض جانبی که به صورت طبیعی با داروهای دیابتی وجود دارد در این نوع درمان  مشاهده نشد.

محققین می گویند: کنترل گلوکز مسئله ای مهم در جامعه به شمار می آید و FGF1 می تواند روش بالقوه ای را برای کنترل گلوکز ارائه دهد.

در سال2012، محققین گزارش کردند که موش های فاقد FGF1 زمانی که با یک رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شوند، سریعا به دیابت مبتلا می شوند که این بدین معنی است که این پروتئین برای کنترل سطح گلوکز بسیار مهم است.

با توجه به این اطلاعات محققین دوزهایی از FGF1 را به موش های دیابتی نوع 2 تزریق کردند، نتایج نشان داد که تنها بعد از تزریق یک دوز ساده، گلوکز خون در تمام موش های تیمار شده سریعا تاحد طبیعی پایین آمد و به مدت دو روز در همین سطح باقی ماند. نتایج این مطالعه نشان داد که حتی استفاده از دوزهای بالا نیز هیچ گونه عوارض جانبی در بر ندارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه