تاریخ انتشار: پنجشنبه 02 مرداد 1393
چگونه هلیکوباکتر پیلوری زخم های کوچک معده ای را شناسایی می کند و در آن جا کلونی تشکیل می دهد؟

  چگونه هلیکوباکتر پیلوری زخم های کوچک معده ای را شناسایی می کند و در آن جا کلونی تشکیل می دهد؟

عفونت هلیکوباکتر پیلوری زخم ها و سرطان معده ای را افزایش می دهند. این که چگونه هلیکوباکتر پیلوری در ابتدا با بافت معده برهمکنش می هد و به آن آسیب می رساند به خوبی شناخته نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، مطالعه اخیر نشان می دهد که هلیکوباکتر پیلوری سریعا جایگاه های آسیب دیده کوچک در معده را شناسایی می کند و در آن جایی کلونی زایی کرده و با فرایند ترمیم در این جایگاه ها تداخل ایجاد می کند و در نتیجه روند آسیب معدی را حفظ می کند.

سیگار، الکل، جذب شدید نمک ها و داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی موجب آسیب به بافت پوشاننده معده می شوند و زخم های معدی را تشدید می کنند. سوال این است که ایا هلیکوباکتر پیلوری می تواند برخی آسیب ها را حس کند و پاسخ دهد و در تکوین بیماری دخالت داشته باشد؟

محققین آسیب های کوچکی را در معده موش القا کردند و مشاهده کردند که باکتری هلیکوباکتر پیلوری می تواند سریعا محل زخم را شناسایی کند و به سمت آن هدایت شود. طی چند دقیقه، تجمع باکتری با ترمیم بافت آسیب دیده تداخل ایجاد می کند.

محققین برای این که دریابند که چگونه باکتری این کار را انجام می دهد از موش هایی با آسیب های معدی بزرگ تر استفاده کردند که متعاقبا با هلیکوباکتر پیلوری آلوده شدند. آن ها دریافتند که هلیکوباکتر پیلوری به صورت ترجیحی در محل زخم های معده کلونی زایی می کند و مانع از فرایند ترمیم می شود.

کلونی زایی انتخابی به تحرک باکتریایی و کموتاکسی نیاز دارد و هرچه تجمع باکتری ها بیشتر باشد موجب می شود فرایند ترمیم آهسته تر شود. به نظر می رسد کموتاکسی نقش بسیار مهمی در هدایت باکتری ها به محل آسیب دارد و پس از آن یک سری فاکتور های دیگر موجب شدت بخشیدن و یا تثبیت کلونی زایی شده و در نتیجه فرایند ترمیم را آهسته می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه