تاریخ انتشار: پنجشنبه 02 مرداد 1393
کشفی که می تواند ایجاد سلول های بنیادی نجات بخش را آسان تر کند

  کشفی که می تواند ایجاد سلول های بنیادی نجات بخش را آسان تر کند

محققین دانشگاه میشیگان موفق به شناسایی ژنی کلیدی شده اند که در تکوین سلول ها بنیادی نقش دارد. این سلول ها که توانایی تبدیل شدن به هر نوع سلولی را در بدن دارند می توانند جان میلیون ها نفر را نجات دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، ژن شناخته شده به نام ASF1A، پیش از این به وسیله محققین کشف نشده بود. از طرف دیگر این ژن، حداقل یکی از ژن هایی است که در مکانیسم بازبرنامه ریزی سلولی نقش دارد.

در مطالعه ای که این محققین در ژورنالscience منتشر کرده اند توضیح داده اند که چگونه بیش از 5000 ژن را در تخم انسان مورد آنالیز قرار داده اند تا بتوانند تعیین کنند که ASF1A به همراه ژن OCT4 می توانند در بازبرنامه ریزی سلولی نقش داشته باشند.

در حال حاضر محققین فقط می دانند که چگونه سلول های سوماتیک بالغ مانند سلول های پوست را می توان به سلول های جنینی تبدیل کرد. در سال 2007، محققین ژاپنی دریافتند که با وارد کردن 4 ژن به درون سلول های سوماتیک، می تواند بدون استفاده از تخم انسانی ایجاد سلول های بنیادی کرد. این سلول ها را سلول های بنیادی پرتوان القا شده(iPSCs) می نامند.

این فرایند از این جهت بسیار مهم است که مستقیما از بافت بالغ مشتق می شوند و می توانند کاملا با ژنتیک بیماران منطبق باشند. محققین می گویند ژن هایASF1A و OCT4 به صورت پشت سرهم با یک لیگاند عمل می کنند. این لیگاند یک ماده شبه هورمون است که در تخمک تولید می شود و GDF9 نامیده می شود و فرایند بازبرنامه ریزی را تسهیل می کند.

این محققین می گویند: ما بر این باور هستیم که ASF1A و GDF9 دو بازیگر کلیدی در بازبرنامه ریزی سلولی هستند که تا کنون نقش آن ها ناشناخته باقی مانده بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه