تاریخ انتشار: شنبه 04 مرداد 1393
شناسایی ژن های مرتبط با سرطان سینه

طی مطالعه جدیدی در مورد زنان شرق آسیا پژوهشگران سه تغییر ژنتیکی مرتبط با افزایش خطر سرطان سینه را شناسایی کرده اند. نتایج این مطالعه در Nature Genetics به چاپ رسیده است.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سرطان سینه یکی از رایج ترین بدخیمی ها میان زنان سراسر جهان است. اغلب مطالعات صورت گرفته در مورد ریسک فاکتورهای ژنتیکی این نوع سرطان، درمورد زنان غربی بوده است. با توجه به تفاوت های ژنتیکی و عوامل محیطی بین زنان آسیایی و غربی، محققان به مطالعه تغییرات ژنتیکی مرتبط با سرطان سینه در زنان شرق آسیا پرداخته اند. این مطالعه بر روی 22780 زن مبتلا به سرطان سینه انجام شده است و 24181 فرد سالم نیز به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفته اند. زنان شرکت کننده در این تحقیق از 14 کشور از جمله چین، ژاپن، کره، مالزی و سنگاپور بوده اند. DNA مورد بررسی از خون افراد یا مخاط دهانی افراد به دست آمده است. نتایج  مطالعه تغییرات توالی دو ژن PRC1 و ZC3H11A را نشان داده است. محققان همچنین موفق به شناسایی تغییری در نزدیکی ژن ARRDC3 شده اند که با افزایش ریسک سرطان سینه رابطه دارد . محققان احتمال می دهند چهارجایگاه ژنی نیزبا بروز این نوع سرطان در ارتباط باشند که از میان آن ها دو توالی در قسمت هایی از ژنوم قرار دارند که ژن های نزدیک خود را تنظیم می کنند.  پیشتر مشخص شده بود که ژن های ARRDC3 و PRC1 به ترتیب در رشد سرطان سینه و کاهش احتمال زنده ماندن بیمار در ارتباطند. نقش ZC3H11A در این نوع سرطان ناشناخته است. این تغییرات توالی DNA ممکن است بر روی تنظیم رشد سلول ها، مهاجرت سلول های توموری و تهاجم یا متاستاز آن ها موثر باشند.  مطالعه مشابهی که شامل 16003 بیمار و 41335 فرد سالم بوده است نیز در بین زنان اروپایی انجام شده است و محققان می گویند خطر مارکرهای ژنتیکی فوق در این گروه بسیار کم بوده است. از مارکرهای جدید کشف شده می توان در کنار مارکرهای قبلی برای شناسایی زنانی که احتمال بروز سرطان سینه در آن ها بالاست استفاده کرد.