تاریخ انتشار: دوشنبه 13 مرداد 1393
شانس خوب برای کسانی که نیاز به اهدا کننده مغز استخوان دارند

  شانس خوب برای کسانی که نیاز به اهدا کننده مغز استخوان دارند

مطالعه ای که اخیر صورت گرفته نشان می دهد که اغلب بیماران سرطانی در ایلات متحده که به پیوند مغز استخوان نیاز دارند می توانند یک اهدا کننده مناسب و قابل پذیرش را از طریق مراکز مربوطه دریافت کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Healthdaily، بسته به نژاد بیمار و پس زمینه های قومی، مطالعات نشان داده است که 66 تا 97 درصد بیماران دارای یک اهداکننده زنده و مناسب در لیست ثبت نامی بوده اند.  حتی در گروه های نژادی و قومی که یافتن اهداکننده مناسب وسازگار مشکل است این احتمالات با توجه به وجود بانک های ذخیره سلول های بنیادی خون بند ناف پابرجاست.

با توجه به آمار موجود برای بیمارانی که کاندیدای دریافت پیوندهای مغز استخوان یا خون بند ناف هستند، احتمال داشتن یک اهدا کننده مناسب بین 91 تا 99 درصد است.

بیمارانی که از سرطان های مرتبط با خون مانند لوکمیا یا لنفوما رنج می برند، احتیاج به پیوند سلول های بنیادی دارند تا به بقای آن ها د ردمان سرطانی کمک کند. دریافت این پیوند ها بعد از این که دوره های شیمی درمانی و پرتودرمانی کامل شد صورت می گیرد. در این بین وجود اهداکننده ای که از وابستگان باشد بهترین حالت می باشد.

طبق آمار مرکز ملی اهدای مغز استخوان آمریکا، بیش از 11 میلیون اهدا کننده مغز استخوان بالقوه و 193000 خون بندناف ذخیره شده وجود دارد. با استفاده از یک برنامه ریزی منظم، تعداد پیوند ها چهار برابر شده است به نحوی که این آمار از یک دهه قبل تاکنون از 1500 پیوند با 6000 پیوند در سال 2012 رسیده است. این برنامه ریزی و اینده نگری به محققین اجازه داده است ژنتیک جمعیت ها را برای به دست آوردن یک اهدا کننده های مناسب تر مورد بررسی قرار دهند. آمار نشان می دهد برای 75% سفیدپوستان می توان یک اهدا کننده کاملا مطابق را پیدا کرد. این آمار در مورد سیاه پوستان 19 درصد و  برای  اسپانیایی ها 34 درصد است. اما آن چه که مهم است این است که علوم پزشکی یافتن یک اهداکننده تقریبا و نه کاملا مطابق را نیز امکان پذیر کرده است و این مطلب آمار را برای سفیدپوستان تا 97 درصد، سیاهان 76 درصد و اسپانیایی ها 80 درصد بالا می برد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه