تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 مرداد 1393

تومورهای مغزی درمردان شایع تر از زنان هستند.

محققان به تازگی دلیل شایع بودن تومورهای مغزی درمردان را کشف کرده اند. این تومورها علاوه بر شیوع بیشتر در مردان نسبت به زنان، خطرناک تر نیز هستند.

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، مطالعه جدیدی که توسط محققان امریکایی صورت گرفته نشان می دهد که چرا تومورهای مغزی در مردان بیشتر از زنان شایع بوده و خطرناک تر است. مثلا glioblastomas که رایج ترین نوع تومور مغزی است در مردان دوبرابر زنان دیده شده ، اختلالات شناختی ناشی از آن نسبت به زنان شدید تر بوده  وطول عمر بیماران مرد نیز کم تر است. محققان دریافته اند که  پروتئین retinoblastoma  یا RB که به عنوان کاهش دهنده ریسک سرطان شناخته می شود به طور قابل توجهی در سلول های مغزی مردان نسبت به زنان کم تر فعال است. نتایج این مطالعه  که در Journal of Clinical Investigation به چاپ رسیده است برا ی اولین بار نشان می دهند که جنسیت می تواند بر روی خطر بروز تومور اثر گذار باشد. محققان معتقدند با توجه به این یافته ها لازم است مسیرهای محتلفی که با سرطان در ارتباطند با درنظر گرفتن  تاثیرجنسیت مجددا بررسی شوند. تفاوت ناشی از جنسیت در سطح سلولی ممکن است نه تنها بر روی ریسک سرطان تاثیرگذار باشد بلکه موثر بودن درمان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. محققان می گویند RB هدف برخی داروهاست که اکنون در آزمایشات بالینی در حال ارزیابی هستند آن ها امیدوارند داروهای مذکور بتوانند بروزتاثیرات ضد سرطانی پروتئین فوق را در پی داشته باشند و به افزایش طول عمر بیماران سرطانی کمک کنند. در این بررسی ها اطلاعات به دست آمده از  بیماران مرد و زن  با یکدیگرمقایسه می شوند  و می توانند  پاسخ های مثبت یا منفی  را که فقط در یک جنس مشاهده می شوند، نشان دهند. پژوهشگران بسیاری از بیماری های مرتبط با جنسیت را شناسایی کرده اند که با نرخ متفاوتی در مردان و زنان شیوع دارند یا علایم متفاوتی را در هر ازدو جنس ایجاد می کنند. این تفاوت ها غالبا ناشی از هورمون های جنسی هستند اما این گروه از محققان معتقد بودند تقاوت مشاهده شده در مورد میزان خطرتومور مغزی  در مردان و زنان مربوط به هورمون های جنسی نیست. آن ها با استفاده از رده سلولی مربوط به glioblastoma اثبات کرده اند سلول های مغزی مردان آسان تربه تومور تبدیل می شوند. آن ها می گویند با ایجاد یک سری از تغییرات ژنتیکی و به کارگیری فاکتورهای رشد، سلول های مغزی مردان سریع تر از زنان سرطانی می شوند. برای شناسایی عوامل ایجاد کننده این تفاوت پژوهشگران سه ژن  سرکوب کننده تقسیم سلولی  به نام های RB، p53 و neurofibromin را مورد ارزیابی قرار داده اند . دربسیاری از سرطان ها این سه ژن به صورت جهش یافته دیده می شوند. دانشمندان دریافتند که احتمالا RB در سلول های مغزی مردان غیر فعال می شود. آن ها با غیر فعال کردن پروتئین RB در سلول های مغزی زنان مشاهده کرده اند که  میزان سرطانی شدن این سلول ها معادل سلول های مغزی مردان می شود. به گفته محققان تومورهای دیگری نیز وجود دارند که نرخ شیوع آن ها در دو جنس متفاوت است. دانستن علت تفاوت نرخ سرطان در مردان  زنان به محققان در درک مکانیسم های پایه در ایجاد سرطان و جستجو برای درمان های موثر تر  کمک خواهد نمود.