تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 مرداد 1393
تولید سلول های بنیادی جنینی انسانی پرتوان ساده

  تولید سلول های بنیادی جنینی انسانی پرتوان ساده

در مطالعه ای جدید محققین کشف کرده اند که چگونه سلول های بنیادی جنینی انسانی را دستکاری کرده و آن ها را در مرحله پرتوانی پایه یا naïve مشابه سلول های بنیادی جنینی موش و بدون استفاده از فاکتورهای بازبرنامه ریزی نگه دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، سال ها است که محققین و بیماران امیدوارند که سلول های بنیادی جنینی که تقریبا قابلیت ایجاد همه سلول های بدن را دارند بتوانند گزینه درمانی را در اختیار آن ها قرار دهند. با تمام پیشرفت های صورت گرفته، به دلیل ناتوانی در مطالعات انتقالی و ابزارهای پژوهشی از مطالعات موشی به انسانی هنوز در استفاده بالینی از آن ها موانعی وجود دارد. از طرفی سلول های بنیادی جنینی انسانی پلاستیسیتی کمتری در مقایسه با موش دارند.

اما در مطالعه ای جدید محققین کشف کرده اند که چگونه سلول های بنیادی جنینی انسانی را دستکاری کرده و آن  ها را در مرحله پرتوانی پایه یا naïve مشابه سلول های بنیادی جنینی موش و بدون استفاده از فاکتورهای بازبرنامه ریزی نگه دارند.

پیش از این سلول های بنیادی جنینی موشی naïve به خوبی مطالعه شده است اما اطلاعات بدست آمده در مطالعه سلول های بنیادی جنینی انسانی استفاده کمی دارد زیرا این سلول های انسانی متفاوت تر به نظر می رسند، رشد متفاوتی دارند و در مقایسه با سلول های بنیادی جنینی موش روی ژن های متفاوتی تکیه دارند. طبق مطالعه صورت گرفته این تفاوت بین سلول های بنیادی انسانی و موشی بیشتر از آن که به تفاوت های گونه-گونه ربط داشت باشد به تفاوت مرحله سلولی مربوط است.

در سلول های بنیادی جنینی موشی naïve یک انهانسر ویژه برای ژن OCT4 فعال می شود، این مطلب محققین را ترغیب می کند که حضور این مارکر را به منظور شناسایی سلول های بنیادی جنینی موشی naïve کمیاب بررسی کنند. بدین منظور محققین تعیین کردند که کوکتیلی از پنج ریز مولکول به علاوه تعداد کمی از فاکتور رشد اضافی می تواند سلول های بنیادی جنینی انسان را بدون استفاده از فاکتورهای بازبرنامه ریزی کننده القا کرده و در یک مرحله naïve نگه دارند.

با بکاربردن این کوکتیل برای بلاستوسیست های انسانی، محققین می توانند سلول های بنیادی انسانی naïve را جداسازی کنند. از آن جایی که این کوکتیل روی بلاستوسیست های انسانی به طور مستقیم کار می کند، به نظر می رسد که این محققین موفق شدند که مرحله ای سلولی را ایجاد کنند که پیش از این در جنین انسانی اولیه وجود داشت.

این محققین می گویند: ما مسیر جدیدی را کشف کرده ایم که بر این باوریم می تواند ایجاد مرحله کلا متفاوتی از پرتوانی سلول های بنیادی جنینی انسانی کند که بسیار شبیه مرحله naïve موشی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه