تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 مرداد 1393
سلول های بنیادی گرفته شده از اعصاب می توانند دندان ایجاد کنند

  سلول های بنیادی گرفته شده از اعصاب می توانند دندان ایجاد کنند

محققین انستیتو کارولینسکا در سوئد کشف کرده اند که سلول های بنیادی درون بافت نرم دندان از منبعی غیر قابل انتظار می آیند که این منبع اعصاب می باشند. این مطالعات اطلاعاتی را درمورد چگونگی شکل گیری دندان ها، رشد آن ها و توانایی خود ترمیمی دندان ها ارائه می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، سلامتی و کیفیت زندگی ما ارتباط تنگاتنگی با سلامت دندان های ما دارد. با افزایش سن، دندان های مابیشتر مستعد عفونت، فرسایش و آسیب می شوند و برای سازمان هایی که به دنبال حفظ سلامتی شهروندان هستند این امر بسیار مهم است.پیش از این مشخص شده بود که بخش نرم و زنده دندان به نام پالپ به علاوه بافت پیوندی، عروق خونی و اعصاب شامل ذخایر اندکی از سلول های بنیادی است. این سلول های بنیادی در زمان آسیب دندان قادر هستند هر دو بخش بافت نرم و سخت دندان را بسازند و دندان را ترمیم کنند. با استفاده از مطالعات موشی محققین موفق شده اند سرنوشت سلول های منفرد را تعیین کنند.

در این مطالعه محققین موفق شده اند نوعی از سلول های بنیادی را که پیش از این ناشناخته بودند شناسایی کنند. این سلول ها در امتداد اعصاب دندانی قرار دارند؛ این اعصاب به طور نرمال در حساسیت شدید دندان به درد همراه هستند.

این محققین کشف کرده اند که سلول های جوانی که در ابتدا جزئی از سلول های پشتیبان عصبی یا سلول های گلیالی هستند، در ابتدای تکوین جنینی اعصاب را ترک می کنند. این سلول ها هویت خود را تغییر می دهند و به بافت پیوندی و ادونتوبلاست ها تبدیل می شوند. ادونتوبلاست ها تولید دنتین سخت زیر مینا برعهده دارد.

امروزه ما می دانیم که شانس رشد دندان در بالغین وجود ندارد اما کشف این نوع سلول های بنیادی گام بسیار مهمی به سمت آگاهی ها و تکنولوژی لازم برای ایجاد دندان در آینده است. این مطالعه نشان می دهد که اعصاب محیطی که تقریبا در هر جایی از بدن یافت می شوند، ممکن است به عنوان منبع مهمی از سلول های بنیادی به شمار آیند. این سلول های بنیادی چندتوان می توانند بخشی از اعصاب باشند و در ترمیم و باززایی بافت ها در بخش های مختلف بدن مشارکت داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه