تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 مرداد 1393
پیوند  سلول های بنیادی برای درمان نقص ایمنی کودکان بسیار موثر بوده است

  پیوند سلول های بنیادی برای درمان نقص ایمنی کودکان بسیار موثر بوده است

بچه هایی که با نقص ایمنی ترکیبی شدید(SCID) متولد می شوند می توانند با موفقیت با استفاده از پیوند سلول های بنیادی خون ساز درمان شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، نقص ایمنی ترکیبی شدید(SCID) گروهی از اختلالات وراثتی هستند که منجر به ناکارامدی شدیدی سیستم ایمنی می شود. زمانی که این فرایند اتفاق می افتد، این کودکان  نمی توانند مدت زمان طولانی را با عفونت های معمولی مبارزه کنند زیرا ساختار دفاعی معمولی آن ها با آسیب مواجه شده است. در صورت عدم تشخیص و درمان، نقص ایمنی ترکیبی شدید(SCID) در همان سال اول تولد کشنده خواهد بود.

مطالعه صورت گرفته نشان می دهد که بیش از 240 بیماری که پیوند دریافت کرده اند، درمان در آن ها به ویژه در صورت استفاده در همان سال اول تولد، بسیار موثر بوده است. از بین کودکانی که پیوند را در سه ماه و نیم بعد از تولد دریافت کردند، 94درصد آن ها تا پنج سال بعد نیز زنده ماندند. بهترین نتایج که دور از انتظار هم نبود مربوط به پیوندهایی بود که از اهداکنندگان matched sibling یا بسیار نزدیک دریافت شده بود. اما در بین بیمارانی هم که اهداکننده مطابقی نداشتند، اگر پیوند در سه ماه و نیم اول بعد از تولد صورت گیرد، میزان بقا در پنج سال آینده بین 77 تا 93 درصد بود. این نتایج نشان میدهد که اگر این پیوندها بسیار زود و پیش از ایجاد هرگونه عفونتی صورت گیرد بسیار موثر خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه