تاریخ انتشار: شنبه 18 مرداد 1393
وجود small RNAها در خون ممکن است نشان دهنده آسیب قلبی باشد

  وجود small RNAها در خون ممکن است نشان دهنده آسیب قلبی باشد

مولکول های خاصی در بدن وجود دارند که مانند سرنخ هایی از جرم می توانند به وجود سموم، عوامل عفونت زا و یا تروما اشاره داشته باشند و به پزشکان برای تعیین چگونگی درمان فرد کمک کنند. در سال های اخیر، قطعات کوچکی از RNA به نام microRNAها توجه زیادی را به خود جلب کرده است و پتانسیل زیادی دارند که مارکر برای سلامتی یا بیماری باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه جدید در دانشگاه راکفلر و کلمبیا پیشنهاد می کند که این ریزمولکول ها ممکن است قادر به دادن اطلاعات ارزشمندی در مورد آسیب قلبی باشند: این محققین ارتباطی را بین نوع خاصی از microRNAهای موجود در جریان خون و آسیب عضلات قلبی مشاهده کرده اند. آن ها امیدوارندکه روزی این مولکول ها ابزار تشخیصی با حساسیت بالا را در مقایسه با ابزارهای کنونی ارائه دهند.

این محققین small RNAهای گردش کننده در خون افراد سالم و بیماران دارای نارسایی قلبی را پروفایل کردند و دریافتند که سطح microRNAهای خاصی در عضلات بیماران افزایش یافته است که شامل سه نوع خاص است که فقط در قلب وجود دارند. آن ها بر این باورند که این سه microRNA می توانند مارکرهای خوبی برای آسیب های قلبی از حملات قلبی تا آسیب ناشی از تصادفات باشند.

این محققین نتایج microRNA را با پروتئین های شناخته شده اخیر برای تشخیص آسیب قلبی مقایسه کردند: این پروتئین تروپونین قلبی است. این پروتئین در سلول های عضلات قلبی سالم وجود دارد، و با وقوع یک آسیب این پروتئین به درون جریان خون نشت می کند. محققین دریافته اند که سطح microRNAی وابسته به عضلات در خون افزایش می یابد ولی میزان آن در نمونه های بافت بیماران دارای نارسایی قلبی تغییری نمی کند.

این مطالعه نشان می دهد که microRNAها را می توان به عنوان بیومارکری برای آسیب قلبی استفاده کرد و از آن جایی که آن ها را در نمونه های خونی می توان تشخیص داد، می توانند گزینه بهتری در تست های تشخیصی در مقایسه با تروپونین قلبی باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه