تاریخ انتشار: پنجشنبه 23 مرداد 1393
سلول های خونی، منبعی جدید و غیرقابل انتظار برای نورون ها

  سلول های خونی، منبعی جدید و غیرقابل انتظار برای نورون ها

محققین سال هاست که در تلاش هستند که نشان دهند چگونه نورون ها تولید می شوند و درطی زندگی بزرگسالی با بافت مغزی ادغام می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، در این بین محققین مدارکی را ارائه دادند که نورون های بالغین از نوع خاصی از سلول های خونی مشتق می شوند که به وسیله سیستم ایمنی ایجاد شده اند. این یافته ها که از خرچنگ به دست آمده است  پیشنهاد می کنند که ممکن است سیستم ایمنی در ایجاد بیماری های خاص مغزی نقشی ناشناخته داشته باشد .

در بسیاری از موجودات بالغ ازجمله انسان، نورون ها در برخی از بخش های مغز به طور دایم جایگزین می شوند. همان طور که این فرایند برای سلامتی بسیار حیاتی است، اختلال در تولید این نورون ها نیز منجر به اختلالات عصبی متعددی می شود. در این مطالعه دکتر Beltz و همکاران برای درک این مطلب که چگونه نورون های جدید در موجودات ساخته می شوند به مطالعه خرچنگ پرداخته اند. زمانی که آن ها سلول های یک خرچنگ را نشان دار کردند و از آن ها به عنوان اهداکننده خون برای خرچنگ دیگری استفاده کردند، دریافتند که سلول های خونی اهدا شده می توانند تولید نورون هایی در  خرچنگ گیرنده کنند. این سلول های خونی(هموسایت) عملکردی شبیه سلول های سفید خونی خاص در پستانداران دارند و در ارگان ها خون سازی که آنالوگ مغز استخوان هستند، به وسیله سیستم ایمنی ساخته می شوند. زمانی که این سلول ها به درون خون آزاد می شوند به نواحی خاصی از مغز که سلول های بنیادی در آن جا تقسیم می شوند جذب می شوند و اخلاف آن ها تبدیل به نورون های دارای عملکرد می شوند.

مطالعه اخیر نشان می دهد که سیستم ایمنی می تواند سلول هایی را تولید کند که دارای ویژگی های سلول های بنیادی هستند و می توانند به سلول هایی مانند هموسایت ها و سلول های عصبی تبدیل شوند. این یافته ها در  خرچنگ نشان می دهد که سیستم ایمنی در ارتباط نزدیک با نورون زایی بالغین است  و پیشنهاد می کند که این ارتباط بسیار نزدیک تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می شد. این انعطاف پذیری در سلول های ایمنی برای تولید نورون ها در جانوران بالغ نشان می دهد که احتمال وجود انواع مشابه ای از انعطاف پذیری در سایر جانوران نیز وجود دارد. اگر مطالعات بیشتر بتواند ارتباطی را بین سلول های ایمنی و مغز پستانداران نشان دهد، این یافته ها می تواند منجر به تکوین زمینه های مطالعاتی جدید برای ایمنی درمانی به منظور هدف قرار دادن بیماری های عصبی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه