تاریخ انتشار: جمعه 24 مرداد 1393
یافته های جدید در مورد سلول های بنیادی خون ساز، دستیابی به درمان اختلالات خونی را آسان تر می کند

  یافته های جدید در مورد سلول های بنیادی خون ساز، دستیابی به درمان اختلالات خونی را آسان تر می کند

محققین استرالیایی اعلام کرده اند که رمز و راز تولیدمثل سلول های بنیادی را دریافته اند و بدین ترتیب دیدگاه های درمانی جدیدی را برای درمان اختلالات خونی و بیماری های ایمنی به دست آورده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، محققین استرالیایی در دانشگاه موناش برای اولین بار مکانیسم هایی را در بدن شناسایی کرده اند که می تواند منجر به شروع تولید سلول های بنیادی خون ساز شود. این سلول های بنیادی خون ساز که در مغز استخوان و خون بند ناف مشاهده می شوند به دلیل این که مسئول بازتولید و منبع سلول های خونی بدن هستند از اهمیت زیادی برخوردار هستند. بیماران لوکمیایی با استفاده از پیوند این سلول ها با موفقیت درمان شده اند اما کارشناسان پزشکی معتقدند که سلول های بنیادی خونی این پتانسیل را دارند که استفاده های وسیع تری داشته باشند. این محققین چگونگی خودنوزایی این سلول ها را توضیح داده اند. این سلول های بنیادی خون ساز ابزار درمانی بسیار مناسبی هستند اما نکته مهمی که وجود دارد این است که ما باید چگونگی تولید آن ها در مکان اولیه شان را درک کنیم.

در این مطالعه محققین به مشاهده سلول ها در گورخرماهی در حال تکوین پرداخته اند تا بتوانند اطلاعات جدیدی را در مورد فرایندهای سیگنالینگ دخیل در تولید این سلول های بنیادی خون ساز جمع آوری کنند. آن ها با استفاده از میکروسکوپ های با رزولوشن بالا فیلمی را از چگونگی تولید این سلول های بنیادی درون جنین تهیه کرده اند که جزئیات جالبی را در این زمینه ارائه می دهد.

آن ها دریافته اند که سلول های بنیادی خون ساز برای شکل گیری احتیاج به نوعی سلول همکار یا دوست(buddy) دارند. این سلول ها که آن ها را سلول های اندوتوم می نامند دارای ویژگی های القا کنندگی سلول های بنیادی هستند. سلول های اندوتوم مانند یک مبل راحتی برای سلول های بنیادی خون ساز عمل می کنند و به تجمع یافتن آن ها و تکوین یافتن آن ها به سلول های بنیادی کاملا تکوین یافته کمک می کنند. این مطالعه نه تنها برخی سیگنال ها و سلول های لازم برای شکل گیری سلول های بنیادی خون ساز را شناسایی کرده است بلکه ژن هایی که برای تشکیل اندوتوم در مکان اولیه لازم هستند را نیز شناسایی کرده است. در واقع نکته جالب این مطالعه این است که با شناسایی سیگنال های موجود در سلول های اندوتوم که مسئول تشکیل سلول های بنیادی خون ساز هستند، می توان آن ها را در شرایط in vitro برای ایجاد سلول های خونی مختلف با توجه به نیازی که در بیماری های خونی به آن ها است ،استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه