تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 مرداد 1393
ردیابی منشا سلول های بنیادی خون ساز

  ردیابی منشا سلول های بنیادی خون ساز

سلول های بنیادی خون ساز به انواع سلول های خونی تبدیل می شوند، اما تکوین آن ها و این که سرنوشت آن ها چگونه تعیین می شود همواره به عنوان یک راز باقی مانده است. محققین دانشگاه کالیفرنیا مسیر سیگنالینگ و پروتئین های کلیدی را کشف کرده اند که ممکن است به ایجاد راهی برای تولید سلول های بنیادی خون ساز از پیش سازهای پرتوان انسانی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه دانشمندان روی مسیر سیگنالینگ Notch تمرکز کرده اند. این سیستم در بسیاری از جانوران وجود دارد و برای تولید سلول های بنیادی خون ساز در مهره داران حیاتی است.  وجود مسیر سیگنالینگ Notch بین سلول های دریافت کننده و صادرکننده بسیار کلیدی است و سرنوشت سلول های بنیادی خون ساز را طی تکوین تثبیت می کند. اما چیزی که شناخته نشده است این است که کجا، کی و چگونه هدایت سیگنالی Notch اتفاق می افتد.

این محققین کشف کرده اند که سیگنال Notch از سلول های صادرکننده این پیام در سومایت به سلول های پیش ساز سلول های بنیادی خونی منتقل می شوند. اما آنچه جالب تر است این است که این فرایند در مراحلی زودتر از ان چه قبلا تصور می شد اتفاق می افتد. نکته جالب تر این که آن ها دریافته اند که پروتئین های JAM واسطه های کلیدی برای سیگنالینگ Notch هستند. این پروتئین ها به حفظ اتصالات محکم بین سلول های اندوتلیالی کمک می کنند و مانع از نشت عروقی می شوند. زمانی که محققین عملکرد پروتئین های JAM را در گورخرماهی سرکوب کردند، سیگنالینگ Notch و سلول های بنیادی خون ساز نیز از بین رفتند. و زمانی که آن ها به طریقی سیگنالینگ Notch  را القا کردند مشاهده کردند که تکوین سلول های بنیادی خون ساز مجددا القا شد.

امروزه تولید سلول های بنیادی خون سازde novo از پیش سازهای پرتوان انسانی شبیه سلول های بنیادی پرتوان القا شده ممکن نیست که این امر به دلیل عدم اطلاعات کافی از فاکتورهایی است که جنین برای تولید سلول های بنیادی خون ساز استفاده می کنند. این مطالعه نشان داد که سیگنالینگ Notch زودتر از آن چه که تصور می شد برای تکوین این سلول ها نیاز است. این یافته ها قویا پیشنهاد می کند که روش های in vitro برای ایجاد سلول های بنیادی خون ساز از سلول های بنیادی پرتوان القا یافته باید روی مسیر Notch در مراحلی زودتر تمرکز کنند. هم چنین نتایج نشان داد که پروتئین های JAM به عنوان یک co-receptor برای سیگنالینگ Notch عمل می کنند و آن ها برای حفظ ارتباط بین سلول های دریافت کننده و صادر کننده سیگنال ضروری هستند.

این یافته ها ممکن است روزی در تکوین درمان های بر مبنای سلول های بنیادی خون ساز و برای بیماری هایی مانند لوکمیا و اختلالات خونی مادرزادی موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه