تاریخ انتشار: یکشنبه 24 اردیبهشت 1391
پتانسیل ها و محدودیت های ژن درمانی برای درمان نقص شنوایی

  پتانسیل ها و محدودیت های ژن درمانی برای درمان نقص شنوایی

محققان  دانشگاه  Emory نشان داده اند که معرفی ژنی به نام Atoh1 به حلزون گوش موش جوان می تواند تشکیل سلول های مویی اضافی را القا کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ازScienceDaily ، ترمیم سلول های حسی مویی که سیگنال های الکتریکی را در پاسخ به ارتعاشات در گوش داخلی تولید می کنند، می تواند پایه ای برای درمان کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن یا تروما باشد. یک راه برای انجام این کار می تواند ژن درمانی برای رشد سلول های حسی مویی جدید باشد.
نتایج تحقیقات آنها علاوه براین که تایید کننده پتانسیل روش ژن درمانی است، محدودیت های فعلی موجود را نیز نشان می دهد. سلول های اضافی مویی سیگنال های الکتریکی مانند سلول های مویی طبیعی تولید کرده و با سلول های عصبی ارتباط برقرارمی کنند. با این حال، درموش های دو هفته ای که قبل ازسن بلوغ هستند، القا Atoh1 اثر کمی دارد که این نشان می دهد درمان مشابه در انسان بالغ نیز به خودی خود مؤثر نخواهد بود.
نتایج این یافته ها در مجله علوم اعصاب منتشر شده است.
پینگ چن استادیار زیست شناسی سلولی دردانشگاه Emory می گوید: "ما نشان دادیم که ترمیم سلول های مویی اساسا امکان پذیر است. دراین مقاله ما اثبات کردیم که سلول ها توانایی تبدیل شدن به سلول های مویی را تحت تاثیر Atoh1  دارا هستند و نشان دادیم که محدودیت های وابسته به سن القاء Atoh1 به قوت خود باقیست."
Michael Kelly نویسنده اول این مطالعه و همکارانش با مهندسی کردن موش ها، ژن Atoh1 را با کمک آنتی بیوتیک داکسی سایکلین در سلول های خاصی در امتداد دیواره گوش داخلی آنها روشن کردند.
موش جوانی که داکسی سایکلین را به مدت دو روز دریافت کرده است، دارای سلول های حسی مویی اضافی در بخش هایی از حلزون گوش که محل رشد معمول آنهاست، می شود.
این سلول های اضافی مویی می توانند سیگنال های الکتریکی را تولید کنند، اگر چه این سیگنال ها به قدرتمندی سلول های مویی بالغ نیستند. همچنین، سلول های مویی جدید به نظر می رسد توانایی جذب فیبرهای عصبی را دارد که نشان می دهد این سیگنال ممکن است با بقیه سلول های سیستم عصبی ارتباط برقرار کنند.
چن می گوید که ممکن است با تهیه ژن های اضافی و یا داروها در ترکیب با Atoh1 بتوان محدودیت های مربوط به سن را درترمیم سلول های مویی برطرف کرد.
او می گوید: اهداف ما درآینده توسعه روش هایی برای تحریک شکل گیری سلول های مویی در حیوانات مسن تر و بررسی بهبود عملکرد آنها پس از القا Atoh1 می باشد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه