تاریخ انتشار: دوشنبه 25 اردیبهشت 1391
كشف ژنهای مرتبط با سرطان مجاری صفراوی

  كشف ژنهای مرتبط با سرطان مجاری صفراوی

دانشمندان ادعا می كنند تعدادی ژن جدید را شناسایی كرده اند كه به طور مداوم در سرطانهای مجرای صفراوی جهش می یابد. این كشف پیشرفتی است كه می تواند راه را برای شناخت بهتر در مورد بروز و رشد مهلك سرطان كبد ارائه كند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از سرویس علمی ایرنا؛  'دیلی میل' اعلام کرده است، گروهی از پژوهشگران دانشگاه دوك نشنال دانشگاه سنگاپور و دانشگاه تایلند می گویند از جدیدترین فناوری های ژنومیك برای تشخیص ژنهای سرطان مجرای صفراوی موسوم به 'كلانژیوكارسینوم' كه در واقع سرطان اپی تلیوم مجاری صفراوی است استفاده كرده اند. نتایج این تحقیقات در نشریه ژنتیك منتشر شده است. این كشف می تواند به شناخت عمیق سرطان مجرای صفراوی كمك كند.

این محققان می گویند: نكته مهم تر اینكه اكنون از ژنهای جدیدی در بروز این بیماری مطلع هستیم و باید آزمایش های بیشتری بر روی جنبه های زیست شناختی آن كار كنیم تا دریابیم چگونه این ژنها موجب سرطان مجرای صفراوی می شوند.

محققان بااستفاده از تعیین توالی DNA هشت سرطان مجرای صفراوی و بافت های طبیعی را تحلیل و 187 ژن جهش یافته را كشف كردند.

این گروه، 15 ژن را كه به طور مداوم جهش می یابند برای تحقیقات بیشتر در 46 مورد دیگر انتخاب كردند. بسیاری از این ژنها مانند MLL3, ROBO2 و GNAS پیش از این با سرطان مجرای صفراوی مرتبط نشده بودند.

محققان اكنون با این یافته ها اطلاعات بیشتری در مورد ساز وكار مولكولی این بیماری دارند و می توانند پروتكل های درمانی مناسب تری ارائه كنند.

آنها همچنین سرطان های مجرای صفراوی را با دیگر سرطانهای مرتبط با كبد و لوزالمعده مقایسه كردند و دریافتند سرطانهای مجرای صفراوی شباهت هایی را با سرطان لوزالمعده دارد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه