تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1393
تلاش محققان کشور برای کشف داروی درمان سرطان پستان
مدیرگروه سلول های بنیادی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

تلاش محققان کشور برای کشف داروی درمان سرطان پستان

مدیرگروه سلول های بنیادی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از تولید موش های مبتلا به سرطان پستان خبر داد که از طریق این موش ها بتوانند داروهای جدیدی برای درمان این بیماری کشف کنند.

دکتر حمید رضا سلیمان پور مدیرگروه سلول های بنیادی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوریدر گفت و گو با خبرنگار سایت خبری بنیان در مورد این فرآیند توضیح داد:یکی از تحقیقاتی که در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری درحال انجام است، تولید موش های مبتلا به سرطان پستان است که این امر زمینه ای را ایجاد کرده است که از طریق این موش ها، موفق به کشف داروهای جدیدی شویم که می تواند برای درمان سرطان پستان موثر باشد.

وی افزود: در این پژوهشگاه درحال انجام تحقیقات پیشرو در زمینه  سرطان سلول های بنیادی هستیم که  تمرکز ما در این تحقیقات بیشتر روی تشخیص سلول های بنیادی سرطان  به عنوان هدف در درمان سرطان است. در این تحقیقات موفق به ایجاد موش مدلی به نام موش ترنس ژنی شدیم که با تغییراتی که در ژن های این موش ها به وجود آوردیم  توانستیم موش هایی تولید کنیم که سرطان پستان دارند و زمینه را برای کشف دارویی برای درمان سرطان پستان ایجاد کرده اند.
وی درمورد تحقیقات دیگری که در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری انجام می شود اظهار کرد: بخش دیگر از تحقیقات ما در زمینه تولید IPS است. در واقع در حال تولید IPS با استفاده از روش های جدید هستیم که به ژنوم سلول ها آسیب نزنند و در نهایت در کلینیک هم قابل استفاده باشد.
مدیرگروه سلول های بنیادی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری  ادامه داد: همچنین بخش بایو متریال در زمینه تولید سلول های بنیادینی در حال تلاش هستند که قادر باشند کارآمدی تبدیل سلول های بنیادی به بافت های هدف را داشته باشند. در حال حاضر این بخش در مرحله آزمایی بایومترهای متفاوت است که قادر باشد این فعالیت را در ساختار مهندسی بافت انجام دهد.
وی افزود: امیدواریم قادر باشیم گزارش جامعی در زمینه سرطان سلول های بنیادی، تولید IPS و در زمینه تحقیقاتی که در مهندسی بافت انجام می دهیم ارائه دهیم.
مدیرگروه سلول های بنیادی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در ادامه با اشاره به اینکه این پژوهشگاه زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کند، اظهار کرد: هدف پژوهشگاه ملی ژنتیک با توجه به این که بخشی از وزرت علوم است گذر در لبه دانش، تولید ایده و برداشتن گام نخست برای ایجاد فناوری با توانایی کاربرد در کلینیک است. گام بعدی باید در قالب شرکت های دانش بنیان برداشته شده و واحدهای زیر نظر وزرات علوم حق حضور در این مرحله را نداشته و این انتظار از آن ها نمی رود.
سلیمان پور در پایان درمورد زمان بالینی شدن این تحقیقات اظهار کرد: این ایده ها درحال رایزنی با شرکت های دانش بنیان  است اما زمانی زیادی لازم است تا به مرحله کلینیکال برسند زیرا حساسیت ها در این زمینه بسیار بالا است.

پنجشنبه, 16 بهمن,1393

احمد

با سلام <br />در ایران تلاشی برای کشف درمان قطعی درماتیت سبورئیک انجام می شود یا خیر؟