تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 اردیبهشت 1391
سلول های مزانشیم هدف داروتراپی سرطان ها قرار می گیرد

  سلول های مزانشیم هدف داروتراپی سرطان ها قرار می گیرد

مسئول مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در محلی که تومور پیدا می شود سلول های مختلفی وجود دارند که یک دسته آنها سلول های مزانشیمی هستند گفت: طی 3-4 سال گذشته توجه خاصی به آن شده و به نظر می رسد سلول بسیار مهمی در بحث سرطان است.
امتیاز: Article Rating

دکتر عباس قادری عضو هیات علمی دانشکده پزشکی شیراز و مسئول مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: در مرکز تحقیقات سرطان شیراز شش آزمایشگاه تحقیقاتی سرطان وجود دارد و یکی از این آزمایشگاه ها، آزمایشگاه سلول های بنیادی سرطان است. در این آزمایشگاه توجه خاصی به یک دسته از سلول ها شده که به نظر می رسد نقش بسیار مهمی را در ریز محیط تومور بازی می کنند.
این  استاد ایمونولوژی با بیان اینکه در آن محلی که تومور پیدا می شود سلول های مختلفی وجود دارند که یک دسته آنها سلول های مزانشیمی هستند اضافه کرد: طی 3-4 سال گذشته توجه خاصی به آن شده و به نظر می رسد سلول بسیار مهمی در بحث سرطان است.

دکتر قادری اضافه کرد: جدا کردن ، شناسایی ، وظایفی که این سلول در تعامل با سلول سرطانی و آن ریز محیط بازی می کند موضوع تحقیقات عمده ای است که در این مدت انجام شده و به نظر می رسد این سلول در آینده ، جدای از آنکه ظرفیت هایی برای مهندسی بافت و پزشکی ترمیمی دارد ویژگی های خاصی در رابطه با سرطان دارد که یافته های ما نشان می دهد این سلول می تواند برای درمان تراپی یا هدف درمانی به کار گرفته شود. یعنی هدف دارو تراپی یا آنتی بادی تراپی قرار گیرد.

مسئول مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با تاکید بر اینکه این تحقیق پنجره جدیدی به روی ما گشوده است گفت: در بیماری های دیگری هم این سلول کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: یکی از منابع سلولی که بسیار هم قابل دسترس است، بافت چربی می باشد. بنابراین سلول های مزانشیم از منشا بافت چربی را در محیط آزمایشگاه به راحتی می توان جدا کرد و در جراحی های متخصصین پوست حتی سوختگی یا تصادفات که برای پوست صورت مشکل ایجاد می کند، می تواند  برای ترمیم مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته دکتر قادری، حتی بعضی از متخصصین حوزه های قلب و عروق برای رگ زایی در عروق کرونر که مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند از این سلول ها استفاده می کنند.

وی افزود: ما معتقدیم که این سلول، سیستم ایمنی را در زمانی که فرد دچار سرطان می شود، مهار می کند. اگر بتوانیم کارهای مهاری این سلول را از سیستم ایمنی برداریم، به جز سیستم ایمنی می تواند توانمندی خود را افزایش دهد و سیستم ایمنی علیه تومور درگیر شود.

این استاد ایمونولوژی همچنین گفت: یعنی یا باید سلول را از طریق آنتی بادی حذف کنیم و یا از طریق( gene delivery ) سلول را از بدن بیمار خارج کنیم. بعد ژن های مناسب که برای تقویت سیستم ایمنی لازم است به آن وارد کنیم و بعد آن را دوباره به بدن بیمار وارد کنیم.

دکتر قادری تاکید کرد: این طرح تحقیقاتی می تواند بیماران را در برابر بسیاری از سرطان ها مقاوم کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه