تاریخ انتشار: شنبه 30 اردیبهشت 1391
پتانسیل درمانی  بالای سلولهای بنیادی استرومایی بافت جفت

  پتانسیل درمانی بالای سلولهای بنیادی استرومایی بافت جفت

محققان بیمارستان اوکلند به رهبری دکتر Vladimir Serikov ، درمجله Stem Cells Translational Medicine گزارش کردند که سلول های بنیادی جفت با خواص مهم درمانی را می توان درمقادیرزیاد از سمت جنینی جفت انسان (به نام کوریون) به دست آورد. کوریون بخشی از جفت است که به طور معمول پس از تولد دور انداخته می شود، اما حاوی سلول های بنیادی از منشا جنینی است که به نظر می رسد پرتوان باشد - یعنی می تواند به انواع مختلف سلول های انسانی، مانند ریه، کبد یا مغز تمایزیابد. از آنجا که این سلول های بنیادی عملکردی جفت را می توان هم از جفت تازه و هم جفت فریز شده انسان به دست آورد، این نشان می دهد که اگر جفت هرفرد دربدو تولد به جای دور انداخته شدن ذخیره شود، این سلولها را می توان درآینده درصورت نیاز به درمان مورد استفاده قرار داد. این پتانسیل نشان دهنده پیشرفت عمده ای در زمینه سلول های بنیادی است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Newswise؛ درمطالعه قبلی، دکتر Serikov ، تکنولوژی جدیدی را برای جمع آوری سلول های بنیادی موجود در خون جفت برای تقویت سلول های خون بند ناف گزارش کرد. سلول های بنیادی خون بند ناف، بر خلاف سلول های بنیادی جنینی، برای بسیاری از پیوند های موفق مغز استخوان مورد استفاده قرار گرفته است. این پیوند به طور عمده در کودکان انجام شده است، زیرا تعداد سلول هایی که می توان از خون بند ناف به دست آورد، معمولا برای یک پیوند موفق در بزرگسالان کافی نیست. اضافه کردن سلولهای بنیادی مشتق از جفت به سلول های بنیادی خون بند ناف می تواند در پیوند موفق مغز استخوان بزرگسال موثرباشد.
این گزارش نشان می دهد که سلولهای بنیادی جفت پتانسیل بسیار گسترده تری دردرمان نسبت به پیوند مغز استخوان دارند، زیرا آنها پرتوان بوده وقادر به تمایز به انواع سلول های مختلف  و نیز تولید فاکتورهای رشد که به ترمیم بافت ها کمک می کنند، هستند. این سلولها توانایی تولید بافتهای مختلف را در پیوند به موش نشان دادند و مانند سلول های بنیادی خون بند ناف و بر خلاف سلول های بنیادی جنینی ، ساختارهای توموری را تشکیل ندادند.
سلولهای بنیادی مشتق از جفت در مقایسه با سلول های بنیادی جنینی اغلب به عنوان سلول های بنیادی بالغ در نظر گرفته می شوند. با این حال، این گزارش نشان می دهد که این سلول های بنیادی جنینی را می توان در مقادیرزیاد وبدون نگرانی های اخلاقی استفاده از سلولهای بنیادی جنینی، به دست آورد. این سلول های بنیادی ممکن است یک منبع عملی مهمی برای طب ترمیمی باشند، خصوصا اگراین سلولها به جای دور انداختن،  ذخیره شوند، هر فرد قادر به دسترسی به سلول های بنیادی جنینی خود در صورت نیازهای درمانی آینده خواهد بود.
سلولهای بنیادی جفت در مقایسه با سلول های بنیادی بالغ، تنها 9 ماه سن دارند و نیاز به برنامه ریزی برای تبدیل شدن به سلولهای پرتوان را ندارند. سلولهای بنیادی مشتق از جفت، ویژگی های سلول های جوان وقدرتمند از جمله میتوکندری های جوان را دارا هستند. تحقیقات آینده با هدف استفاده از این سلولها درکلینیک به منظورسنجش کارآیی آنها در پروژه های درمانی خواهد بود.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه