تاریخ انتشار: دوشنبه 01 خرداد 1391
مکانیسم کنترل کننده تقسیم نامتقارن سلول های بنیادی سیستم عصبی مرکزی شناسایی شد

  مکانیسم کنترل کننده تقسیم نامتقارن سلول های بنیادی سیستم عصبی مرکزی شناسایی شد

حیوانات از انواع سلول های مجزا تشکیل شده اند که همه آنها تنها از یک سلول منشا گرفته اند. برای تولید این تنوع گسترده ، سلول تخم و سلولهای بوجود آمده از آن باید به طور یکنواخت تقسیم وسلول های جدیدی با سرنوشت های متفاوت تولید کنند. هیچ بخش این فرایند، مهم ترازسیستم عصبی مرکزی که در آن تقسیم نامتقارن سلول های بنیادی عصبی به نام نوروبلاست ها تولید نورونها و سلولهای گلیال را می کنند، نیست.
امتیاز: Article Rating
گزارش بنیان به نقل از phys.org؛ پروتئین های متعددی درآنچه که به اصطلاح کمپلکس قطبیت نامیده می شود گرد هم آمده و با اتصال به یک انتهای نوروبلاست ها به هدایت این تقسیم نامتقارن کمک می کنند ، اما مکانیزم جهت دهی این کمپلکس ها نامشخص باقی مانده است. در حال حاضر، گروهی از زیست شناسان مرکز RIKEN تنظیم کننده ای را کشف کردند که چگونگی قرارگیری این پروتئین ها را در نوروبلاست های در حال تکوین  جنین مگس میوه دروزوفیلا، هدایت می کند.
Fumio Matsuzaki و همکارانش درمرکز RIKEN، جنین های مختلف دروزوفیلا را که دارای نقص در قطبیت نوروبلاست هستند غربالگری کرده ویک عامل مهم دراین فرایند را کشف کردند: یک ژن به نام Tre1، که کد کننده پروتئین گیرنده داخل غشائی است. در یک سری از آزمایشات انجام شده بر روی گونه های مگسی که در آن ژن Tre حذف شده، محققان نشان دادند که این گیرنده برای قطبیت کمپلکس پروتئینی در جهت عمود بر لایه سلول های اپیتلیال مجاور لازم است.
بررسی بیشتراین پروتئین نشان داد که Tre1 ابتدا ، یک زیر واحد از یک مولکول انتقال دهنده سیگنال را فعال می کند، که جهت دهی را تنظیم می کند.
این کمپلکس های قطبیت برای تنظیم شکل گیری قطبیت سلول در انواع سلول های مختلف از جمله سلولهای بنیادی و سلول های عصبی نیزشناخته شده است ، بنابراین، این فرایند ممکن است در جهت دهی قطبیت انواع سلول های مختلف نقش داشته باشد.
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 19 مهر,1391

لیلا عرب

با سلام وآرزوی موفقیت
شما می توانید در :کترگاه کشت سلولی دانش آموزی پژوهشگاه رویان شرکت کنید.برای ثبت نام گروه دانش آموزان علاقه مند با شماره 23562000 داخلی خانم توکلی فر،یا به آدرس بزرگراه ذسالت، میدان بنی هاشم،نبش کوچه شقایق، ساختمان رعیت، طبقه اول، خانم توکلی فر یا خانم خاکی مراحعه کنید.

چهارشنبه, 19 مهر,1391

پگاه و دوستان

ما دانش اموزان مدرسه ي تيزهوشان هستيم.براي ارائه ي طرح علمي به اطلاعات بيشتري در مورد تقسيم سلول هاي عصبي به كمك واطلاعات شما نيازداريم.گه ميشه اطلاعات بيشتري در اختيارمون بزارين

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه