تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 خرداد 1391
بخش پیوند محک بخشی از نیاز کشور را پوشش می دهد

  بخش پیوند محک بخشی از نیاز کشور را پوشش می دهد

رییس بیمارستان محک گفت: بخش پیوند سلول های بنیادی کودکان محک دارای 14 تخت و از مدنترین تجهیزات و به روزترین امکانات برخوردار است.

امتیاز: Article Rating

دکتر عظیم مهرور  در گفتگو با خبرنگار " پایگاه اطلاع رسانی بنیان" اظهار داشت: محک سال 86 افتتاح شد و مجموعه ای نادر در کشور و حتی منطقه است که به طور اختصاصی به کودکان سرطانی سرویس دهی می کند.

وی افزود: این بخش فوق تخصصی با حمایت مالی علی اصغر سلیم یکی از یاوران قدیمی محک ساخته شد و با همت بلند تعداد زیادی از یاوران محک تجهیز شد. با توجه به اینکه پیوند سلول های بنیادی یکی از روش‌های اصلی و نهایی در درمان بیماری سرطان است، لزوم وجود بخش پیوند در بیمارستان محک از سوی متخصصان کاملاً احساس می‌شد و اینک این بخش به عنوان یک پایگاه مرجع پیوند سلول‌های بنیادی برای کودکان مبتلا به سرطان در کشور فعال است.

به گفته دکتر مهرور ، با توجه به اینکه یک بخش اختصاصی پیوند کودکان در ایران نداشتیم و فقط بیمارستان شریعتی با قدمت طولانی بخشی را هم برای پیوند سلول های بنیادی به کودکان ایجاد کرده بود که فقط هم مختص اطفال نیست، تاسیس بخش پیوند کودکان ضروری به نظر می رسید.

وی تاکید کرد: با کار کارشناسی و کمک خیرین، بخش پیوند محک افتتاح گردید که از مدرنترین تجهیزات و به روزترین امکانات برخوردار است.

دکتر مهرور  محل این بخش پیوند را در طبقه ششم محک عنوان داشت و افزود: این بخش یک ماه و نیم پیش راه اندازی شد و بعد از گذراندن مراحل تست اولیه به زودی به طور 100 درصد راه اندازی می شود ویکی از خلاء های کشور را پر می کند.

 

این پزشک متخصص در باره شایع ترین بیماری های سرطانی که اکنون در محک تحت درمان است گفت: طبق آمار جهانی، شایع ترین بیماری سرطان همان سرطان خون است و بعد از آن تومورهای مغزی و لنفوم ها. در این مرکز هم بیماران بر اساس آمار جهانی هستند اما از آنجا که در ایران روی تومورهای مغزی کم تر کار شده و بیمار وقتی مراجعه می کند که در مرحله پیشرفته است، تومورمغزی نسبت به آمار جهانی در بیمارستان ما در درجه 2 و نسبت به آمار جهانی بسیار بالاتر است.

دکتر مهرور با بیان اینکه تمام بدخیمی ها از جمله سرطان خون، تومورمغزی، ریتنوبلاستوم، توده های داخل شکم و بیماری های بدخیم خون غیرسرطانی را تحت معالجه قرار می دهیم افزود: دو بیماری در این مرکز شایع تر است. یکی تومورهای مغزی و دیگری رتینوبلاستوم ها که حداقل ¾ تومورهای مغزی ایران در محک پوشش داده می شود.

وی اضافه کرد: خانم دکتر وثوق رییس علمی بیمارستان محک قبلا فقط در زمینه ریتنو بلاستوم کار می کردند و الان هم بیماران از مراکز پزشکی دیگر مثل لبافی نژاد، فارابی و ... به اینجا ارجاع می شوند تا کارهای درمانی صورت گیرد . این دو بیماری نسبت به سایر بیماری ها در این مرکز بیشتر است.

رییس بیمارستان محک درباره میزان شیوع بیماری سرطان در خانواده هایی که یک کودک مبتلا به یکی از انواع سرطان را داشته اند گفت: بدخیمی های اطفال با بدخیمی های بزرگسالان فرق دارد. در بدخیمی ها، دو عامل محیط و ژنتیک نقش دارد. در اطفال فاکتورهای ژنتیکی بر فاکتورهای محیطی غلبه دارد و در بزرگسالان فاکتورهای محیطی بیشتر است.

وی ادامه داد: چون در اطفال فاکتورهای ژنتیکی نقش دارند، اگر خانواده ای به خاطر یک سری مسائل ژنتیکی دارای بچه سرطانی باشد، استعداد ابتلای بچه دیگر نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر است.

دکتر مهرور به طور نسبی گفت: مثلا اگر 4 در 100هزار بچه به سرطان مبتلا شود، در آن خانواده احتمال ابتلا دوبرابر نسبت به سایر افراد جامعه است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه