تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 دی 1396
سلول های بنیادی تولید کننده بافت چربی دارای ریتم سیرکادین هستند

  سلول های بنیادی تولید کننده بافت چربی دارای ریتم سیرکادین هستند

کشفیات جدید در مورد ماشین ریتم سیرکادین در پیش سازهای سلول های چربی ممکن است نشان دهد که چرا برخی از افراد مستعد بیماری های متابولیک مانند دیابت هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stanford.edu، دکتر برایان فیلدمن و همکارانش در دانشگاه استنفورد دریافته اند که سلول های بنیادی تبدیل شونده به سلول های چربی دارای یک ساعت یا ریتم سیرکادین هستند. در واقع آن ها براین باورند که ساعت سیرکادینی در سلول های بنیادی تولید کننده چربی وجود دارد که نقش تعیین کننده ای در بلوغ سلول ها بازی می کند. این مطالعه جدید نشان داده است که پیش سازهای سلول های چربی(آدیپوسیت ها) دارای ساعت بیولوژیک یا سیرکادینی هستند که متفاوت از سایر سلول ها در آن ها عمل می کند. اختلال در این ساعت منجر به تغییر در روشی می شود که این سلول ها به آدیپوسیت های بالغ تبدیل می شوند. این امر می تواند توضیح دهد که چرا برخی از افرادی که در شیفت شب کار می کنند در خطر بیماری های متابولیکی مانند دیابت قرار دارند.

سیگنال های هورمونی متعددی در بلوغ سلول های چربی تاثیر گذار هستند که از جمله آن ها می توان به گلوکوکورتیکوئیدهایی مانند کورتیزول و هم چنین انسولین اشاره کرد. اضافه کردن مقادیر زیادی از گلوکوکورتیکوئیدها و انسولین به سلول های پیش ساز آدیپوسیتی منجر به بالغ شدن آن ها می شود، اما این اضافه شدن هورمون در هر زمانی از شبانه روز تاثیر گذار نیست. در واقع ساعت بیولوژیکی در این پیش سازهای سلولی وجود دارد که زمان پاسخ دهی سلولی به این هورمون ها را تعیین می کند. در بیشتر انواع سلول ها، ساعت سیرکادین شامل خانواده ای از پروتئین هاست که بوسیله سه ژن Per1، Per2 و Per3 کد می شوند و سطح آن ها در طول روز تغییر می کند. مطالعات صورت گرفته با استفاده از موش های ترانس ژن نشان داد که Per1 به عنوان یکی از پروتئین های مرکزی ریتم سیرکادین در اغلب سلول ها، در سلول های پیش ساز آدیپوسیتی با تغییری همراه نیست. با این حال، بیان دو ژن دیگر(Per2 و Per3) در ریتم روزانه نوسان داشت. نوسانات Per3 چالش برانگیز بود، زیرا تا قبل از این تصور می شد که این ژن نقش تاثیر گذاری ندارد اما این مطالعه نشان داد که Per3 نقش مهمی در سلول های پیش ساز آدیپوسیتی بازی می کند. موش های فاقد ژن Per3، سطح بالاتری از بلوغ سلول های چربی را در مقایسه با موش های دارای Per3 عملکردی نشان دادند و بلوک شدن Per3 مانع از بلوغ سلول های چربی می شود.

این مطالعه نشان می دهد که چگونه ریتم سیرکادین یا ساعت بیولوژیک تغییر بافته می تواند منجر به تغییرات در میزان چربی فرد شود و در نهایت منجر به بیماری های متابولیک شود. آن هایی که خواب شبانه مناسبی دارند، ریتم سیرکادین موجود در سلول های پیش ساز آدیپوسیتی شان مانع از بلوغ و تولید سلول های چربی بسیار می شود و برعکس کسانی که ناچار به کارهای شبانه یا شیفت شب هستند، دچار مشکلات متابولیک مربوط به سلول های چربی شان می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه