تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 فروردین 1400
سلول های iPS ابزاری مناسب برای مدل سازی بیماری ها

  سلول های iPS ابزاری مناسب برای مدل سازی بیماری ها

به دنبال همکاری مشترک بین یک گروه مستقر در مرکز تحقیقات سرطان آلمان و آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی اروپا (هایدلبرگ ، آلمان) مطالعه‌ای طراحی شد که به استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (IPSC)برای شناسایی تغییرات ژنتیکی در بیماری‌ها نادر پرداخته است. نتایج این مطالعه که به تازگی در مجله Nature Genetics منتشر شده است، iPSC ها را به عنوان ابزاری بالقوه برای تجزیه و تحلیل انواع تغییرات ژنتیکی و به دنبال آن عملکرد سلول معرفی می‌کند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلولهای بنیادی پرتوان القایی به سلول هایی گفته می شود که به واسطه فرآیندهای ازمایشگاهی،یک سلول کاملا تمایز یافته همچون سلول پوستی، به یک سلول بنیادی پرتوان تبدیل می شود.این فناوری که در دهه ی اخیر بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است،دریچه هایی از امید را به در حوزه های تشخیص، درمان گشوده است.

به منظور درک مکانیسم اثر تغییرات ژنتیکی همچون پلی مورفیسم‌ها در بروز بیماری‌های وراثتی، تلاش‌های قابل توجهی صورت پذیرفت تا مشخص شود که در کدام بافت‌ها می توان این بیماری را با تغییرات فعالیت ژن مرتبط کرد. این آزمایش ها به طور کلی در سلول‌های خونی ویا با نمونه برداری از بافت انجام می‌شود. 

الیور استگل (مرکز تحقیقات سرطان آلمان) توضیح داد: "سلول‌های بنیادی پرتوان، در بسیاری از موارد برای این منظور مناسب هستند، زیرا آنها تمایز نیافته اند و بنابراین وضعیت اجدادی تمام سلول‌ها را منعکس می کنند." "سلول‌های بنیادی به منظور ریشه‌یابی بیماری‌هایی که در دوران جنینی رخ می‌دهند، می‌تواند موثرتر باشند."  

در این مطالعه محققین با بررسی بیش از 1000 داده‌ی حاصل از توالی یابی سلول‌های iPSC، مطالعه گسترده ای بر روی فعالیت بیان ژنی این سلول‌ها انجام دادند. از بین همه ژن‌های فعال در iPSC ها ، 67٪ آن‌ها بیان ژنی متفاوتی را در بیماری‌های ژنتیکی از خود نشان دادند که عمدتا به بیماری‌های خاصی مانند بیماری عروق کرونر قلب و سرطان های ارثی مرتبط بودند.

مارک جان باندر ، نویسنده این تحقیق، اظهار داشته است: "ما تعداد زیادی از ارتباطات بین زمینه بیماری ژنتیکی با بیان ژن در سلول‌های iPSC گزارش کردیم و از این حجم زیاد تنوع شگفت‌زده شدیم، چنین آزمایشاتی پیشتر غیرممکن بود، زیرا هیچ مجموعه کافی از ترانسکریپتوم مرجع از سلول‌های iPSC وجود نداشت."

این گروه در حال بررسی پتانسیل آنالیز ترانسکریپتوم iPSC برای ارزیابی تأثیر تغییرات ژنتیکی در تمایز سلولی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه