تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 مهر 1393
کشف سلول های درخشان(سلول  های بنیادی سرطانی حاوی ویتامین B)  که مسئول ایجاد تومورها هستند

  کشف سلول های درخشان(سلول های بنیادی سرطانی حاوی ویتامین B) که مسئول ایجاد تومورها هستند

این یافته های جدید به ردیابی منشا مقاومت به شیمی درمانی در سلول های بنیادی سرطانی کمک می کند و می تواند موجب ایجاد درمان هایی جدید علیه سلول ها شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday،  تومورها سلول های موزائیکی هستند که از نظر ریخت شناسی و مولکولی بسیار متفاوت هستند. برآورد شده است که در این ناهمگونی سلولی تنها یک تا دو درصد این توده های توموری را سلول های بنیادی سرطانی تشکیل می دهند که در سال های گذشته به خوبی نشان داده شده است که این سلول ها منشا اصلی سرطان و دلیل اصلی مقاومت آن به شیمی درمانی هستند. تعداد کم این سلول های بنیادی سرطانی در توده های توموری جداسازی و آنالیز آن ها را مشکل می سازد.

محققین مرکز ملی تحقیقات سرطان در اسپانیا مارکر خاص جدیدی را برای متمایز کردن این سلول های بنیادی سرطانی کشف کرده اند که ریبوفلاوین یا ویتامین B2 نام دارد. این پروتئین با تجمع خود درون وزیکول های درون سلولی رنگ سبز فلورسنتی را ساطع می کند. این ویژگی تشعشعی برای ردیابی، جداسازی و تخلیص مورد استفاده قرار می گیرد بدون این که نیازی به آنتی بادی ها و سایر تکنیک های گران قیمت و پیچیده باشد. در واقع کشف این مارکر جدید یک نوآوری برای گزینش و جداسازی سلول های بنیادی سرطانی محسوب می شود و این اتوفلورسنس بودن راهی ارزان قیمت و ساده و آسان را برای مطالعه آن ها در اختیار محققین قرار می دهد. پیبش از این محققین مشاهده می کردند که برخی از سلول های توموری مانند برگ های یک درخت می درخشند اما ریشه این مطلب را نمی دانستند.، هرچند قابل درک و مشاهده بود که این سلول ها تا حد زیادی دلیل اصلی گسترش و تکثیر تومور می باشند.

این مطالعه در مورد تومورهای مشتق ار کبد، پانکراس، کولون و ریه بیماران مورد آزمون قرار گرفت و این سوال به وجود آمد که چرا سلول های بنیادی توموری ویتامین B2 را جمع می کنند؟ در این مطالعه محققین نشان دادند که این فرایند به دلیل افزایش ABCG2 است که پروتئینی است که مسئول منتقل کردن ویتامین B2 به درون وزیکول های درون سلولی است و ویژگی درخشان بودن را به سلول ها می بخشد. اما فاکتورهای پشت پرده این واقعه هنوز ناشناخته هستند. این ویژگی اتوفلورسنسی می تواند به شروع روش های پزشکی شخصی در آینده کمک کند و درمان های ضد سرطانی موثرتری را ایجاد کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه