تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 مهر 1393
مولکولی که به سلول های سرطانی کمک می کند از دید سیستم ایمنی پنهان شوند.

  مولکولی که به سلول های سرطانی کمک می کند از دید سیستم ایمنی پنهان شوند.

مولکولی به نام nuclear factor kappa B یا NF-kB با مهار توانایی بدن برای تشخیص سلول های سرطانی به رشد تومور کمک می کند. این مولکول همچنین به سلول های سرطانی کمک می کند تا از آپوپتوز فرار کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، تحقیقات محققان امریکایی نشان داده است NF-kB با  تنظیم برخی ژن ها  در جهت تولید سلول هایی که پاسخ های سیستم ایمنی را مهار می کنند، مکانیسم نظارت سیستم ایمنی را سرکوب می کند. محققان می گویند براساس این نتایج با استفاده از ترکیبی از مهارکنندگان NF-kB  روش های درمانی بر ضد سرطان موثرتر خواهد بود.

محققان از مدت ها قبل می دانستند NF-kB  با اختلال در آپوپتوزدر ایجاد سرطان نقش دارد. آپوپتوز مکانیسم حفاظتی داخل سلولی محسوب می شود که سلول های سرطانی را تخریب می کند. این مطالعه نشان می دهد NF-kB هماهنگ کننده شبکه ای از ژن ها ی سرکوب کننده ایمنی است که محصولات آن ها سلول های توموری را قادرمی کند تا از دید بخشی از سیستم ایمنی که اکتسابی نامیده می شود فرار کنند. آن ها می گویند با مهار NF-kB سلول های توموری در مقابل سیستم ایمنی آسیب پذیرتر می شوند. در سال 2009 این گروه از محققان نشان داده بودند NF-kB به سلول های نرمال برای ترمیم DNA آسیب دیده که ممکن است برای بدن خطرناک باشد کمک می کند. اما این سوال وجود داشت که چرا این مولکول در سلول های سرطانی در حالی که در شکل فعال خود وجود دارد، متفاوت عمل می کند. در این مطالعه فعالیت NF-kB در هنگام پیشرفت تومور در فیبروبلاست های جنینی موش مورد بررسی قرار گرفته است. در مراحل اولیه ایجاد سرطان ماکروفاژها که جز سیستم ایمنی ذاتی هستند به سوی تومور مهاجرت می کنند. NF-kB سلول های سرطانی را قادر می کند در مقابل اثر مولکول دیگر ی به نام tumor necrosis factor یا TNF که از ماکروفاژها آزاد می شود و آپوپتوز را در این نوع سلول ها القا می کند، مقاومت نشان داده و زنده بمانند. NF-kB ممکن است تعدادی از ژن هایی را که به سرکوب سیستم ایمنی مرتبطند مانند TGF-beta، IL-10، GM-CSF، G-CSF و VEGF تنظیم کند. در سلول های سرطانی NF-kB فعال  با خاموش کردن بیان TGF-beta اثر این مولکول را در سرکوب کنندگی سیستم ایمنی از بین می برد این موضوع نشان می دهد TGF-beta ژنی است که توسط NF-kB که می تواند در پیشرفت سرطان شرکت کند تنظیم می شود.  تحقیقات  بعدی در این زمینه جزئیات بیشتری را در مورد برهمکنش سلول های سرطانی و غیر سرطانی )که به رشد تومور کمک می کنند) مشخص خواهد کرد. این یافته ها در مجله Cell Reports ارائه شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه