تاریخ انتشار: شنبه 03 آبان 1393
ایجاد سلول های جدید به منظور تشکیل عروق خونی

  ایجاد سلول های جدید به منظور تشکیل عروق خونی

محققین سلول های جدیدی را به منظور تشکیل عروق خونی ایجاد کرده اند که برای درمان بیماری های عروق محیطی استفاده می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین تکنیکی را برای تحریک سیستم بدن در ایجاد عروق خونی طراحی کرده اند که درها را برای درمان های جدید بالقوه برای بیماری هایی که منجر به قطع عضو و بیماری می شوند باز می کند. تیمی از محققین دانشگاه ایندیانا به دنبال درمان های هدفمند برای بیماری هایی مانند بیماری عروق محیطی هستند. این بیماری شرایطی دردناک است که به دلیل خونرسانی ضعیف به ناحیه پا ایجاد می شود و می تواند منجر به مشکلات پوستی، قانقاریا و گاها قطع عضو شود.

بدن دارای سلول هایی است که برای ترمیم عروق خونی تخصص می یابند و ایجاد عروق جدیدی می کنند که این سلول ها را سلول های اندوتلیالی تشکیل دهنده کلونی می نامند. این سلول ها زمانی که به عروق خونی جدید تبدیل می شوند(همانند زمانی که بیمار پیر می شود یا بیماری های عروق خونی محیطی ایجاد می شوند)، توانایی تکثیری خود را از دست می دهند. جریان خون در بیمارانی با بیماری سرخرگ های محیطی را با دادن دارو می توان بهبود ببخشید. اگر سلول های اندوتلیالی تشکیل دهنده کلونی جوان تر را بتوانیم به بافت های آسیب دیده تزریق کنیم، ممکن است آن ها شروع به فرایند ایجاد عروق خونی جدید کنند. جمع کردن این سلول ها آسان نیست زیرا پیدا کردن آن ها در بالغین به ویژه در افرادی با بیماری سرخرگ های محیطی بسیار مشکل است. هرچند این سلول ها در تعداد زیاد در خون بند ناف دیده می شوند. اما در این گزارش، این محققین درمانی بالقوه را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی خاص بیماران برای این بیماری ارائه می دهند. در یکی از مهمترین یافته هایشان، آن ها از متدی جدید برای بلوغ سلول های بنیادی پرتوان القایی به سلول های با ویژگی های سلول های اندوتلیالی تشکیل دهنده کلونی استفاده کردند که در خون بند ناف یافت می شود. آن ها این سلول ها را به موش تزریق کردند، جایی که آن ها قادر بودند تکثیر کرده و به عروق خونی انسانی تبدیل شده و جریان خون را در بافت های آسیب دیده شبکیه و اندام های حرکتی احیا کنند.

این تیم تحقیقاتی دریافتند که سلول های اندوتلیالی تشکیل دهنده کلونی که شبه خون بند ناف هستند، زمانی که در محیط کشت، کشت داده می شوند به شدت تکثیر می یابند و در عرض سه ماه  از هر سلول بیش از 100 میلیون ایجاد خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه