تاریخ انتشار: دوشنبه 05 آبان 1393
یک سیگنال می تواند معانی مختلفی برای سلول های بنیادی و اخلاف آن ها داشته باشد

  یک سیگنال می تواند معانی مختلفی برای سلول های بنیادی و اخلاف آن ها داشته باشد

دو شنونده ممکن است پیام مشابه ای را بشنوند اما برداشت های متفاوتی نسبت به آن داشته باشند و عکس العمل های مختلفی نشان دهند. اتفاق مشابه ای نیز در مورد فولیکول مو می افتد: سلول های بنیادی و اخلاف آن ها به گروه مهمی از سیگنال های پروتئینی، به اشکال کاملا متفاوتی پاسخ می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین دانشگاه راکفلر به مطالعه چرایی و چگونگی این امر پرداخته اند. نتایج این مطالعه دیدگاه های جدیدی را برای تنظیم سلول های بنیادی و فرایندی که منجر به تمایز کامل آن ها می شود ارائه می دهد. هر دو سلول های بنیادی و مجموعه ای از پیش سازهای موقتی که از آن ها به وجود می آیند به فاکتور رشد BMP پاسخ می دهند. این محققین به دنبال این هستند که ببینند چگونه این سلول های بنیادی هم خودنوزایی می کنند و هم در ترمیم بافت مشارکت می کنند و این که چگونه اختلال در سیگنال ها منجر به بیماری هایی مانند سرطان می شود.

فولیکول های مو دارای چرخه ای از رشد، استراحت و تخریب هستند که این اندام کوچک را گزینه ای مناسب برای مطالعه تغییرات رفتاری سلول های بنیادی در زمان ساخت بافت معرفی می کند. بسیاری از سلول های بنیادی از جمله آن هایی که در فولیکول مو وجود دارند زمانی که فعال می شوند تولید نسلی کوتاه عمر به نام سلول های تقویت کننده گذرا(TAC) می کنند که مرحله ای بینابینی برای تولید سلول های بافتی تمایز یافته است. در فولیکول مو، سلول های تقویت کننده گذرا به انواع خاصی از سلول ها تبدیل می شوند که تشکیل شفت مو و کانالی را می کنند که آن را حمایت می کند. پیش از این محققین کشف کردند که BMPها به حفظ سلول های بنیادی فولیکول مو در فاز استراحت کمک می کنند. زمانی که سیگنالینگ BMP خاموش می شود، سلول های بنیادی شروع به تکثیر و ساخت سلول های تقویت کننده گذرا می کنند.  تصور می شود که مولکول های BMP نقش ثانویه ای را برای تخصصی کردن و تمایز دادن سلول های تقویت کننده گذرا به شفت مو یا کانال ها دارند.

در مطالعه ای جداگانه، محققین گیرنده هایی در سلول های بنیادی فولیکول مو و سلول های تقویت کننده گذرا که به BMPها متصل می شود را غیر فعال کردند. در مورد سلول های بنیادی، نتایج نشان داد که سیگنالینگ BMP  مانع از تقسیم سلول های بنیادی می شود و زمانی که این امر معکوس شود منجر به ایجاد تومور می شود.اما در مورد سلول های تقویت کننده گذرا آن ها کشف کردند که فقدان سیگنالینگ BMP منجر به این می شود که این سلول ها تولید کانال های حفاظت کننده اضافی به هزینه پیش سازهای شفت مو کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه