تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 آبان 1393
کشف پروتئینی که می تواند بهبود بیماران سرطانی را بعد از پرتودرمانی و شیمی درمانی تسریع کند

  کشف پروتئینی که می تواند بهبود بیماران سرطانی را بعد از پرتودرمانی و شیمی درمانی تسریع کند

محققین در مرکز سرطان UCLA برای اولین بار نشان داده اند که چگونه یک پروتئین منحصربفرد که در مغز استخوان وجود دارد سلول های بنیادی را برای ترمیم سیستم خونی بعد از آسیب تحریک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این یافته پیشگامانه مسیری را ارائه می دهد که به موجب آن محققین می توانند پرتودرمانی و شیمی درمانی های موجود را به صورت موثرتری در مورد بیمارانی که از سرطان و سایر اختلالات خونی رنج می برند استفاده کنند.

میلیون ها بیمار سرطانی در سراسر جهان به امید معالجه، از شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می کنند که این امر موجب آسیب به سیستم خونی آن ها می شود. رژیم های درمانی رایج که به صورت بالینی استفاده می شوند نیز احتیاج به مدت زمان 30 روزه ای برای بازیابی و احیا سیستم خونی دارند. کلید این مطالعه جدید سلول های بنیادی خون ساز هستند که می توانند به انواع سلول های خونی تبدیل شوند. محققین مدت زمان زیادی است که این سلول های بنیادی خون ساز را در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار می دهند و به دنبال درک این مطلب هستند که چگونه مغز استخوان این سلول ها را تنظیم و هدایت می کند تا خود را ترمیم و بازسازی کنند. در مطالعات قبلی این محققین نشان داده بودند که سلول های اندوتلیالی نقشی کلیدی در دستور دادن به سلول های بنیادی خون ساز برای خودنوزایی و ترمیم دارند. آن ها برای باور بودند که به دنبال یک آسیب یا یک استرس دیگر، سیستم خونی که از فعالیت مغز استخوان نفع می برد به طور مستقیم موجب هدایت و تسریع ریکاوری سلول های بنیادی موجود در این نیچ می شود.

اما در این مطالعه جدید، این محققین با توجه به مطالعات قبلی شان، پروتئین جدیدی به نام پلیوتروفین را شناسایی کردند. آن ها کشف کردند که این پروتئین به سلول های بنیادی خون ساز متصل می شود و این امر موجب فعال سازی این سلول ها و ریکاوری سیستم خونی می شود. آن ها این مطالعه را با تجویز پلیوتروفین بعد از یک دوز کشنده از پرتودرمانی استفاده کردند. آن ها دریافتند که سلول های بنیادی خون ساز و سیستم خونی، با استفاده از پلیوتروفین ریکاوری سریع تری دارند و بیش از دو سوم حیوانات زنده می ماندند. علاوه براین آن ها دریافتند که زمانی که از یک مهارکننده پلیوتروفین استفاده کردند، سلول های بنیادی خونی هیچ گونه نفعی برای موجود ندارند. این امر قویا پیشنهاد می کند که این پروتئین برای تسریع ریکاوری سیستم خونی کلیدی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه