تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 آبان 1393
امیدواری در درمان لوکمیا با استفاده از سلول های سفید خونی آزمایشگاهی

  امیدواری در درمان لوکمیا با استفاده از سلول های سفید خونی آزمایشگاهی

در یک مطالعه با مقیاس کوچک، یک درمان تجربی که سیستم ایمنی بیماران را تحریک به حمله به سلول های سرطانی می کند، منجر به بهبودی 90درصدی بیماران لوکمیایی شده است. بیمارانی که مبتلا به نوعی از لوکمیا به نام لوکمیایی لنفوبلاستیک حاد سلول B بوده اند با گزینه های مختلفی مورد درمان قرار گرفته اند اما تقریبا همه گزینه ها بی اثر بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، محققین در دانشگاه پنسیلوانیا تکنیکی به نام گیرنده آنتی ژن کایمریک(CAR) را استفاده کرده اند که به سلول های T فرد بیمار آموزش می دهد که پروتئین هایی را در سطح سلول های سرطانی شناسایی کرده و آن ها را تخریب کند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که 27 نفر از 30 بیمار این مطالعه بعد از دریافت سلول های مهندسی شده، بهبودی کامل را بدست آورده و 78درصد بیماران تا شش ماه بعد از درمان زنده مانده اند. بیمارانی که در این مطالعه شرکت داشتند تا چهار دفعه بیماری در آن ها عود کرده بود که شامل 60درصد افرادی است که سرطان هایشان بعد از پیوند سلول های بنیادی عود کرده است. در واقع سرطان ها بسیار تهاجمی بوده و هیچ گزینه درمانی در مورد آن ها جوابگو نبوده است. با این وجود این محققین بریتانیایی می گویند که اگرچه این یافته ها دراماتیک بوده است اما انجام درمان بسیار مشکل بوده و دارای عوارض جانبی شدید است که چندین سوال را بی پاسخ می گذارد. اما این مطالعه نشان می دهد که روش گیرنده آنتی ژن کایمریک بسیار قوی است و می تواند روش درمانی برای این سرطان ها را به شدت تغییر دهد. اما از طرفی هنوز سوالات بی پاسخ بسیاری وجود دارد، هنوز مشخص نیست که این گزینه درمانی واقعی است یا پلی برای درمان های موثر دیگر مانند پیوند های سلول درمانی می باشد. یکی از بزرگترین عوارض این درمان التهاب است و یافتن راهی برای مدیریت این فاکتور چالشی واقعی محسوب می شود.

درمان شامل گرفتن سلول های T بیماران و مهندسی ژنتیک کردن آن ها برای تولید پروتئینی مدیفه شده به نام گیرنده آنتی ژن کایمریک است. این گیرنده ها برای اتصال به یک پروتئین ثانویه به نام CD19 طراحی شده است که در سطح سلول های B سیستم ایمنی مشاهده می شود. زمانی که این سلول های T مدیفه شده مجددا به بیماران برگردانده شوند، سریعا تکثیر می یابند و تولید سلول های کشنده توموری می کنند که به سلول های سرطانی حمله می کنند. این مطالعه قدرت مافوق طبیعی سیستم ایمنی را نشان می دهد ولی این تکنیک احتیاج به هزینه زیاد و شالوده سازی برای انجام دارد. از 30 بیمار این مطالعه، 19 نفر بهبودی خود را حفظ کردند و 15 نفر از این 19 نفر احتیاج به درمان CAR بیشتر نداشتند. در هفت بیمار نیز بیماری بین شش هفته تا 8/5 ماه بعد از تزریق سلولی مجددا عود کرد که سه نفر از ان ها دارای سرطان با لوکمیای CD19 منفی است که به وسیله سلول های مدیفه شده هدف قرار نگرفته بودند. در برخی بیماران به این دلیل لوکمیا مجددا عود کرد که سلول های T مهندسی شده دارای طول عمر کمی بودند و یا این که سلول های توموری به نوعی از تهاجم فرار کردند.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه