تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 آبان 1393
کشف یک نقش غیر منتظره برای سلول های بنیادی در مغز

  کشف یک نقش غیر منتظره برای سلول های بنیادی در مغز

برای چندین دهه، دانشمندان براین باور بودند که نورون های مغزی تنها در زمان تکوین اولیه بوجود می آیند و قادر به تکثیر نیستند. اما اخیرا آن ها سلول هایی با توانایی تقسیم را در برخی از نواحی مغز کشف کرده اند که می توانند به نورون ها تمایز یابند. عملکرد این پیش سازهای عصبی موضوعی جالب توجه در تحقیقات است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین در مرکزNIH گزارش داده اند که سلول های مغزی جدیدا تشکیل شده در سیستم بویایی موش، نقش مهمی را در حفظ ارتباط مناسب ایفا می کند. این نقش جدید هیجان انگیزی برای سلول های بنیادی است و نگرش ما به آن ها را عوض می کند. پیاز بویایی در جلوی مغز قرار گرفته است و اطلاعاتی را مستقیما از بینی و در مورد بوهای محیطی دریافت می کند. نورون های موجود در این ناحیه اطلاعات را طبقه بندی می کنند و سیگنال های ارسالی به مغز را تقویت می کنند. ازدست دادن بویایی اغلب یکی از علایم اولیه اختلالات نورولوژیک است. طی فرایند نوروژنز، سلول های پیش ساز عصبی بالغ در ناحیه ساب ونتریکولار مغز ساخته شده و به پیاز بویایی مهاجرت کرده و جایگاه نهایی شان را به دست می آورند. در انجا این سلول ها با سلول های پیشین ارتباط برقرار کرده و ایجاد یک مدار عصبی می کنند. اما محققین می خواهند بدانند که چگونه اضافه شدن پیوسته سلول های جدید روی این سازماندهی پیاز بویایی اثر می گذارد. در این مطالعه آن ها از دو نوع موش مهندسی شده استفاده کردند و در یکی از آن ها سلول های بنیادی که به این نورون های جدید تبدیل می شوند را حذف کردند و در دیگری این سلول ها را دست نخورده باقی گذاشتند.

نتایج این مطالعه نشان داد که بلوک کردن اطلاعات حسی بویایی و مانع شدن از رسیدن این اطلاعات به مغز، منجر به این می شود که انشعابات مشخصی درون پیاز بویایی از دست رفته و منجر به این می شود که الگوی دقیق ارتباطات درون پیاز بویایی از دست برود که منجر به غیرطبیعی شدن فعالیت می شود. در واقع این مطالعه نشان می دهد که بدون تشکیل شدن نورون های جدید، سیستم بویایی نمی تواند حالت مختل شده خود را بازیابی کند.

هم چنین این مطالعه نشان می دهد که به طور کلی مدارهای مغزی در مغز بالغ کاملا ثابت هستند و زمانی که نورون های جدیدی به این مجموعه اضافه می شوند، مدارهای موجود را تغییر داده و منجر به سازماندهی مجدد ان ها می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه