تاریخ انتشار: یکشنبه 11 آبان 1393
بازبرنامه ریزی مستقیم سلول های پوست انسانی به سلول های مغز

  بازبرنامه ریزی مستقیم سلول های پوست انسانی به سلول های مغز

محققین راه جدیدی را برای تبدیل مستقیم سلول های پوست انسانی به نوع خاصی از سلول های مغزی یافته اند که به وسیله بیماری هانتینگتون تحت تاثیر قرار گرفته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  برخلاف سایر تکنیک هایی که یک نوع سلول را به نوع دیگری از سلول تبدیل می کنند، این فرایند جدید از مرحله تبدیل شدن به سلول های بنیادی عبور نمی کند و از تولید چندین نوع سلول مختلف دوری می کند.

محققین دانشگاه واشینگتون نشان دادند که این سلول های تبدیل شده تا شش ماه بعد از تزریق به مغز موش ها زنده مانده و رفتاری شبیه نورون های مغزی نشان می دهند. این سلول ها علاوه بر زنده ماندن، ویژگی های عملکردی مشابه سلول های بومی مغز را نشان می دهند. این سلول ها زوائدشان را به نواحی مشخصی از مغز می کشند. این محققین دریافته اند که سلول های پیوند شده انسانی نیز با این نواحی دوردست در مغز موش ارتباط برقرار می کنند. این محققین نوع خاصی از سلول های مغزی به نام نورون های نخاعی مدیوم را تولید کردند که برای کنترل حرکت مهم هستند. این ها سلول های اولیه ای هستند که به وسیله بیماری هانتینگتون تحت تاثیر قرار می گیرند.در این مطالعه محققین برای برنامه ریزی این سلول ها،  سلول های پوستی را در محیطی قرار دادند که محیط سلول های مغزی را دقیقا شبیه سازی می کند. با توجه به مطالعات قبلی آن ها می دانستند که استفاده از دو ریز مولکولRNA می تواند سلول های پوستی را به مخلوطی از انواع مختلف نورون ها تبدیل کند. این دو میکرو RNA،miRNA-9 و miRNA-124 بودند که ماشین های بسته بندی کننده DNA را کنترل می کنند.اگرچه محققین هنوز به دنبال کشف جزئیات این فرایند پیچیده هستند، به نظر می رسد که این میکروRNAهابخش هایی از DNA که برای سلول های مغزی مهم هستند را باز می کنند و اجازه بیان ژن های کنترل کننده تکوین و عملکرد نورون ها را می دهند. با دانستن این مطلب که این میکروRNAها به تنهایی سلول های پوستی را به مخلوطی از نورون ها تبدیل می کنند. محققین شروع به بهینه سازی سیگنال های شیمیایی کردند که این سلول ها را در معرض مولکول های اضافی به نام فاکتورهای رونویسی قرار می دهند که در آن قسمت مورد نظر از مغز وجود دارند و وجود نورون های نخاعی مدیوم عادی است. از طرفی این مطالعه نشان می دهد که وجود میکروRNAها امری ضروری برای این تبدیل است و در صورت وجود آن ها تبدیل نورونی موفقیت آمیز نیست. تست های مربوط به این مطالعه نشان داد که این سلول های مغزی تبدیل شده جدید شبیه نورون های نخاعی مدیوم عمل می کنند و رفتاری مشابه آن ها دارند و زمانی که به مغز موش ها تزریق می شوند، ویژگی های مورفولوژیک و عملکردی مشابه نورون های بومی مغز را نشان می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 11 آبان,1393

hamid zarandouz

سلام ایا برای درمان سکته مغزی مقدور میباشد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه