تاریخ انتشار: یکشنبه 18 آبان 1393
پروتئین سونیک هج هاگ منجر به آسیب DNA و ایجاد تومورهای مغزی در کودکان می شود

  پروتئین سونیک هج هاگ منجر به آسیب DNA و ایجاد تومورهای مغزی در کودکان می شود

محققین دانشگاه مونترال مکانیسمی را کشف کرده اند که منجر به پیشرفت مدولوبلاستوما می شود که شایع ترین تومور مغزی در کودکان است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، این تیم تحقیقاتی دریافته اند که پروتئین سونیک هج هاگ(shh) آسیب DNA را القا می کند که منجر به تکوین سرطان می شود.  سونیک هج هاگ پروتئینی حیاتی در بسیاری از فرایندهای تکوینی است و نقش بسیار مهمی نیز در تومورزایی دارد. این تیم تحقیقاتی پروتئینی به نام Boc را مورد مطالعه قرار داده اند که گیرنده ای در سطح سلول برای تشخیص سونیک هج هاگ است. آن ها پیش از این نشان داده بودند که Boc برای تکوین مخچه مهم است یعنی جایی که مدولوبلاستوما ایجاد می شود. به همین دلیل آن ها تصمیم گرفتند که نقش آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهند. با این مطالعه آنها دریافتند که حضور Boc برای سونیک هج هاگ ضروری است تا بتواند آسیب DNA را القا کند. در حقیقتت Boc منجر به جهش های DNA در سلول های توموری می شود که آن هم به نوبه خود موجب پیشرفت آسیب ها و نقایص پیش سرطانی و تکوین آن ها به مدولوبلاستوما می شود.

این مطالعه نشان داد که زمانی که Boc غیرفعال می شود تعداد تومورها تا 66درصد کاهش می یابد. بنابراین غیرفعال کردن Boc تکوین مدولوبلاستوماهای اولیه به تومورهای پیشرفته را کاهش می دهد. مدولوبلاستوما یکی از دلایل مرگ سرطانی در کودکان است و درمان رایج برای این بیماری جراحی و شیمی درمانی و پرتو درمانی است. اگرچه اغلب کودکان از پس این درمان ها بر می آیند اما پرتودرمانی روی سلول های سالم مغز نیز اثر می گذارد و می تواند آسیب های بلند مدتی را ایجاد کند. به عنوان یک نتیجه، بسیاری از کودکانی که این درمان ها را متحمل می شوند دچار بسیاری از عوارض جانبی از جمله اختلالات شناختی و ذهنی می شوند و این مطالعه نشان می دهد که با هدف قرار دادن Boc به طور بالقوه، می توان درمان های موثر جدیدی را برای مهار رشد مدولوبلاستوما و کاهش عوارض جانبی درمان های رایج ایجاد نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه