تاریخ انتشار: دوشنبه 19 آبان 1393
علت التهاب ناشی از کهولت کشف شد.

محققان با مطالعه بر روی مگس سرکه توانسته اند در مورد پروتئین هایی که در سرکوب پاسخ های ایمنی ناشی از پیری نقش دارند اطلاعات جدیدی به دست آورده اند. این یافته ها در مجله Cell ارائه شده اند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، زمانی که حیوانات پیر می شوند سیستم ایمنی آن ها به تدریج کارایی خود را از دست می دهد به  این فرایند immunosenescence می  گویند. به دنبال این اختلال بیماری های ناشی از التهاب سیستمیک و مزمن و نیز بسیاری از سرطان ها ایجاد می شود. دلایل این التهاب و این که چگونه باعث بیماری می شود به خوبی شناخته شده نیست.  محققان به تازگی با مطالعه بر روی مگس سرکه به اطلاعات جدیدی در این زمینه دست یافته اند. حشرات اندام های ایمنی به نام fat body دارند که معادل چربی و کبد پسنانداران است و مسوول بسیاری از عملکردهای سیستم ایمنی است. محققان امریکایی دریافته اند که fat body های مگس سرکه در التهاب ناشی از پیری نقش مهمی دارند. این اندام ها در اثر التهاب پروتئین هایی را ترشح می کنند که باعث کاهش پاسخ های ایمنی در روده می شوند. زمانی که پاسخ های ایمنی کاهش می یابند سلول های بنیادی روده دچار تقسیمات اضافی شده و به طور نادرستی تمایز می یابند نتیجه این اتفاقات ایجاد ساختاری به اسم hyperplasia است که  دارای بسیاری از ویژگی های پولیپ هایی است که  می توانند به تومور تبدیل شوند.  محققان دریافته اند کاهش تدریجی پروتئینی به نام lamin-B در fat body های مگس سرکه هایی که در حال پیر شدن هستند باعث التهاب  شده و منجر به hyperplasia در روده می شود که ناشی از immunosenescence است. lamin-B  جز پروتئین های لامین بوده و در هسته قرار دارد. لامین ها عملکردهای متنوعی مثل سرکوب بیان ژن داشته و در بافت ها و اندام های زیادی یافت می شوند. در انسان  بیماری های ناشی از  جهش های موجود در لامین ها  laminopathiy نامیده می شوند. از مدت ها پیش نقش لامین های نوع B در سرکوب ژن شناخته شده است آن ها ب ا الصال به قطعات DNA این کار را انجام می دهند. محققان دریافته اند زمانی که در fat body های مگس سرکه lamin-B وجود ندارد سرکوب طبیعی ژن هایی که در پاسخ های ایمنی نقش دارند معکوس می شود. پاسخ های ایمنی سرکوب نشده عامل شروع التهاب و درنتیجه hyperplasia در روده هستند. یافته ها در مورد پستانداران هم صدق می کند و محققان عقیده دارند  نقش lamin-B در سرکوب ژن های مربوط به التهاب  در طول تکامل حفظ شده و یافته های آن ها می تواند اطلاعاتی در زمینه immunosenescence در انسان فراهم کند.