تاریخ انتشار: دوشنبه 19 آبان 1393
دیدگاه های جدید در مورد  منشا سلول های بنیادی

  دیدگاه های جدید در مورد منشا سلول های بنیادی

زمانی که اغلب حیوانات حیات را شروع می کنند، سلول ها فورا دستورالعمل هایی را برای تبدیل شدن به سر، دم یا سایر اندام های حیاتی دریافت می کنند. با این وجود، پستانداران از جمله انسان بسیار خاص و متفاوت هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، سلول های جنین پستانداران این دستورالعمل ها را اولین بار به طور متفاوتی استفاده می کنند و یا تبدیل به جفت می شوند یا متعهد به تشکیل بدن می شوند. نتایج مطالعات محققین دانشگاه میشیگان دیدگاه هایی را در مورد جایی که سلول های بنیادی از آن می ایند ارائه می دهد. از آن جایی که این وقایع در پنج روز ابتدایی بارداری انسان اتفاق می افتد(مرحله ای که در آن بیشتر بارداری ها با مشکل روبرو می شود). این مطالعه می تواند کاربردهای بسیار وسیعی در مطالعات باروری داشته باشد.

سلول های بنیادی پرتوان انسانی می توانند به دو طریق ایجاد شوند: می توان این سلول ها را از بازبرنامه ریزی سلول های بالغ ایجاد کرد یا این که سلول های جنینی را در آن بازه زمانی مذکور از پستانداران باردار جدا کرد. در واقع این بازه زمانی منحصر به پستانداران  است. جنین ها می توانند سلول های بنیادی پرتوانی را با کارایی صد درصد بسازند. اما فرایند بازبرنامه ریزی کارایی تنها یک درصد دارد. به همین دلیل محققین به دنبال چگونگی انجام این مطلب به وسیله جنین ها هستند. اولین کشف محققین در مورد ژن Sox2 در جنین های موشی است. این ژن در مقایسه با سایر ژن ها نقشی بسیار غالب تر در تشکیل سلول های بنیادی دارد. این ژن می تواند منبع سلول های بنیادی را در پستانداران تعیین کند. اینک محققین به دنبال کشف این مطلب هستند که چگونه Sox2  این نقش را ایفا می کند.  محققین می دانند که Sox2 اولین نشان گر پرتوانی در سلول ها است. در واقع، Sox2 ممکن است ژنی پیش پرتوانی باشد!آن ها نشان داده اند که Sox2 تنها در یکی از دو سلول جنین و پیش ا ز آن چه که فکر می شد و سایر ژن های پرتوانی بیان می شوند، قابل تشخیص است. کشف دوم این است که Sox2 اثر وسیع تری نسبت به آن چه تصور می شود دارد. این ژن به هماهنگی سلول ها برای ساخت جنین کمک می کند و سایر سلول ها بارداری و طبیعت جنین را تثبیت می کنند. مطالعات آینده روی نقش دقیق Sox2 و این که چرا این عمل را انجام می دهد فوکوس خواهند کرد. هرچند دیدگاه های قوی ارائه شد اما احتیاج به مطالعات عمیق تری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه