تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 آبان 1393
تقویت کننده های سیستم ایمنی در ترکیب با بلوک کننده های checkpoint بقای افراد مبتلا به ملانومای متاستازیک را بهبود می بخشد

  تقویت کننده های سیستم ایمنی در ترکیب با بلوک کننده های checkpoint بقای افراد مبتلا به ملانومای متاستازیک را بهبود می بخشد

بیماران مبتلا به ملانومای متاستازیک که با ipilimumab( یک بلوک کنندهcheckpoint ایمنی) تیمار شدند اگر به طور همزمان یک محرک سیستم ایمنی را نیز دریافت کنند به میزان 50درصد بقایشان افزایش می یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیمارانی که در مطالعات بالینی درمان ترکیبی را استفاده کردند، عوارض جانبی کمتری را  در مقایسه با افرادی که تنها ipilimumab را دریافت کردند متحمل شدند. گروهی که با ipilimumab و محرک ایمنی به نام sargramostim تیمار شدند میزان بقای 68.9درصدی در مقایسه با  گروهی بودند که تنها ipilimumab را دریافت کردند و بقا در ان ها 52.9 بود.

داروی ipilimumab یک آنتی بادی مونوکلونال است که گیرنده پروتئینی به نام CTLA-4 را هدف قرار می دهد. زیرا  CTLA-4 به عنوان ترمزی برای سیستم ایمنی عمل می کند و مانع از عملکرد سیستم دفاعی بدن برای تهاجم به سلول های سرطانی می شود. با بلوک کردن CTLA-4، ipilimumab ترمز را آزاد کرده و اجازه می دهد که سلول های T کشنده به سلول های سرطانی حمله کنند. این دارو راه حلی درمانی برای ملانوما و برخی دیگر از سرطان ها است. اما sargramostim نیز پروتئینی است که موجب افزایش رشد سلول های خونی در سیستم ایمنی می شود و معمولا از آن بعد از پیوند سلول های بنیادی برای درمان سرطان استفاده می شود. این محققین براین باور هستند که استفاده از این دو دارو با هم می تواند اثری سینرژیک علیه ملانوما داشته باشد. در فاز دو این مطالعه  محققین این ترکیب دارویی را برای 245 بیمار با مراحل سه و چهار ملانومای متاستازیک استفاده کردند و آن ها را به مدت 13.3ماه مونیتور کردند. میزان بقا در افرادی که این دو ترکیب را با هم دریافت کردند 50درصد افزایش یافت و این درحالی است که میزان عوارض جانبی ناشی از استفاده این داروها به تنهایی به شدت کاهش می یابد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه