تاریخ انتشار: شنبه 24 آبان 1393
مسئول نقص های لوله عصبی در بارداری های دیابتی چیست؟

  مسئول نقص های لوله عصبی در بارداری های دیابتی چیست؟

محققین مدرسه پزشکی هاروارد مسیر مولکولی را کشف کرده اند که مسئول نقص های لوله عصبی در بارداری های دیابتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،بیش از 20 سال است که محققینن ژنی را شناسایی کرده اند که در نقایص لوله عصبی مانند spina bifida دخیل است و تا کنون مشخص نشده بود که چگونه این ژن موجب ناهنجاری طی بارداری های دیابتی می شود. از سال 1990 محققین می دانند که ژن Pax3 برای بسته شدن لوله عصبی حیاتی است.

زنان دیابتی که باردار می شوند احتمال فراوان تری وجود دارد که در حین تشکیل لوله عصبی شان با مشکل مواجه شوند و اغلب با ناهنجاری هایی مانند آننسفالی یا spina bifida مواجه می شوند که می تواند منجر به اختلالات حرکتی یا سایر ناتوانی ها شود. دکتر Loeken و همکاران برای بیش از دو دهه روی چرایی و چگونگی عدم عملکرد مناسب Pax3 در زمان بارداری زنان دیابتی کار کرده اند.

در مطالعات قبلی آن ها دریافتند که Pax3 به سطوح بالای گلوکز حساس است و در زمان هایپرگلیسمی این ژن به درستی عمل نمی کند و این مطلب به ویژه در ماه اول بارداری بسیار خطرناک است و به همین دلیل باید میزان قند خون این خانم ها همواره تحت کنترل باشد.

در این مطالعه جدید این محقق توضیح داده است که چه چیزی مانع از روشن شدن Pax3 می شود. جواب آنزیمی به نام DNAمتیل ترانسفراز است که مهمترین آن در این مورد Dnmt3b می باشد. طی تکوین طبیعی، DNAمتیل ترانسفراز گروه متیلی را به DNA پیرامون ژن Pax3 اضافه می کند و به نوعی قبل از بیان آن موجب اختلال در بیان می شود. این محققین کشف کرده اند که گلوکز موجب فعالیت بیش از حد Dnmt3b می شود. این فعالیت بیش از اندازه موجب ادامه اضافه شدن گروه های متیل به سیتوزین کنار ژن Pax3 می شود و مانع از روشن شدن Pax3 و در نتیجه بسته شدن لوله عصبی می شود.

طبق گفته های دکترLoeken، آنزیم Dnmt3b، آنزیم کاملا بدی هم نیست زیرا بسیاری از ژن های حیاتی برای تکوین هستند که به این DNAمتیل ترانسفرازها برای خاموش و روشن شدن احتیاج دارند و Dnmt3b نیز برای بقای جنین حیاتی است. بنابراین به نظر می رسد که این به محققین اجازه می دهد که مسیر بیوشیمیایی را نشان دهند که پیش از این به خوبی نشان داده نشده بود.

یکی از درمان هایی که می تواند با توجه به این مطالعه به نحو بهتری صورت گیرد سلول درمانی است به نحوی که ما قادر خواهیم بود این مسیرها را برای ایجاد سلول های بنیادی شایسته تری که بتوانند این نقایص مادرزادی را درمان کنند استفاده کنیم و این تنها مربوط به بارداری های دیابتی نمی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه